جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 99S16
Ethics code: IR.AJUMS.REC.1399.164
Clinical trials code: IR.AJUMS.REC.1399.164


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani A, Aghaei Hashjin A, Sabzi A, Zahiri M, Tahmasebi-Ghorrabi A. Evaluation of Pharmacies based on the Criteria of Elderly-Friendly Pharmacies: A Cross-Sectional Study in Ahvaz. RJMS 2025; 32 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8581-fa.html
سلطانی امین، آقایی هشجین عسگر، سبزی امیررضا، ظهیری منصور، طهماسبی قرابی احمد. ارزیابی داروخانه‌ها بر اساس معیارهای داروخانه‌های دوستدار سالمند: یک مطالعه مقطعی در اهواز. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8581-fa.html


دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، Tahmasbi.hcm@gmail.com
چکیده:   (797 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و به دنبال آن افزایش نیاز آن­ها به دارو و مراجعه بیشتر به داروخانه‌ها، نیاز است که داروخانه‌ها شرایط این گروه جمعیتی را در نظر بگیرند. بنابراین این مطالعه باهدف ارزیابی معیارهای داروخانه دوستدار سالمند در داروخانه‌های شهر اهواز انجام گرفت.
روش‌کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به‌صورت مقطعی در بازه زمانی آذر 1399 تا بهمن 1399 در شهر اهواز انجام گرفت. جامعه موردمطالعه شامل 12 داروخانه در منطقه گلستان شهر اهواز بود که کلیه داروخانه‌ها به‌صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از چک‌لیست "قابلیت تبدیل داروخانه‌ها به داروخانه‌های دوستدار سالمند" جمع‌آوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کروسکال-والیس و من-ویتنی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
یافته‌ها: نمره کل همه داروخانه‌ها (27/7±08/50) ازلحاظ معیار دوستدار سالمند در سطح متوسط قرار داشت. در بخش دولتی همه داروخانه‌ها و در بخش خصوصی، 5/62 درصد داروخانه‌ها در سطح متوسط قرار داشتند. حیطه عاطفی به‌جز در داروخانه‌های دولتی، بالاترین نمره و حیطه مراقبتی کمترین نمره را داشتند. نمره کل داروخانه‌های دولتی از خصوصی بر اساس معیار دوستدار سالمند بیشتر بود، اما تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). میان نوع و مالکیت با نمره داروخانه‌های دوستدار سالمند ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0P>).
نتیجه‌گیری: آمادگی داروخانه‌ها برای ارائه خدمات به سالمندان از موضوعات چالش‌برانگیز در آینده خواهد بود. با تعیین سیاست‌های صحیح برای حرکت داروخانه‌ها به سمت داروخانه‌های دوستدار سالمند، می‌توان مشکلات سالمندان را در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی در آینده کاهش داد.
متن کامل [PDF 594 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb