Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Valipour J, Rahmani Firouzja A, Abbasi Asfajir A A, Hyderabadi A. Examining the Factors Influencing Social Gaps in Iranian Society (A Case Study: Youth Aged 19 to 40 in the Western Mazandaran Province - 2022). RJMS 2024; 31 (1) :1-9
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8573-fa.html
ولیپور جعفر، رحمانی فیروزجا علی، عباسی اسفجیر علی اصغر، حیدر آبادی ابوالقاسم. بررسی عوامل مؤثر بر شکافهای اجتماعی در جامعه ایرانی (مطالعه موردی: جوانان 19 تا 40 سال غرب استان مازندران- 1401). مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8573-fa.html
دانشیار گروه جامعه شناسی واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل، ایران ، arf1348@gmail.com
چکیده: (244 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود شکاف اجتماعی در جامعه ما که میتواند تهدیدی برای جامعه بوده و همبستگی جامعه را به خطر اندازد لذا هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر شکافهای اجتماعی با تکیه بر جنسیت و سطح تحصیلات در جوانان 19 تا 40 سال غرب استان مازندران بود.
روش کار: روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی بود که جامعه آماری شامل کلیه افراد ساکن استان مازندران (گلوگاه تا رامسر) 19 تا 40 سال بود که تعداد آنان برابر با گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ حدود 582/283/3 میلیون نفر اظهار شده است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه، 384 نفر در نظر گرفته شد. در این پژوهش از پرسشنامه شکاف اجتماعی (11 سوال) برای سنجش وضعیت جنسیت و سطح تحصیلات افراد بر موضوع تحقیق استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی دو گروه مستقل با استفاده از نرم افزار spss در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین میزان تاثیرگذاری بر شکاف اجتماعی در زنان برابر با 77/3 و در مردان برابر با 85/3 میباشد که اختلاف میانگین این دو گروه ناچیز و در حد 08/0 میباشد و بین جنسیت شهروندان و میزان تأثیرگذاری بر شکاف اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات شهروندان و میزان تاثیرگذاری بر شکاف اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج این مطالعه گویای آن است که شکاف اجتماعی پدیدهای چندبعدی و پیچیده است که نمیتوان آن را به یک عامل واحد مانند جنسیت محدود کرد، بلکه متغیرهایی مانند تحصیلات نقش اساسیتری در آن ایفا میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی