جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1402.109
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi A, Barzegar M, Khayyer M, Koroshnia M. Structural Model of Academic Well-Being based on Creative Educational Atmosphere with the Mediating Role of Academic Self-Concept in Secondary School Students in Shiraz City. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8478-fa.html
فتحی افشار، برزگر مجید، خیّر محمد، کوروش نیا مریم. مدل ساختاری بهزیستی تحصیلی براساس جو آموزشی خلاق با نقش واسطه‌ای خودپنداره تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه در شهر شیراز. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8478-fa.html


استادیار، گروه روان‎شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، mjydbrz69@gmail.com
چکیده:   (163 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به گسترش روزافزون پیشرفت‌های علمی و گرایش سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی به جذب افراد متخصص، افراد هر جامعه به سمت مراکز آموزشی روی آورده‌اند. مساله پیشرفت تحصیلی در مدارس از جمله مسائلی است که ذهن رهبران و مدیران جامعه و در نتیجه محققان را به خود جلب کرده است. پیشرفت تحصیلی و مسایل مربوط به آن یکی از دغدغه‌های اصلی نظام آموزش و پرورش کشورهاست چرا که مسئولین و تصمیم گیرندگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سراسر دنیا توسعه و پیشرفت جامعه‌شناسان را در توسعه و پیشرفت نظام آموزشی می‌دانند و این توسعه و پیشرفت از طریق پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس عملیاتی می‌گردد. یکی از اهداف آموزش و پرورش، تربیت خلاقیت در دانش‎آموزان است. خلاقیت می‏تواند زمینه را برای بقاء و سازگاری انسان فراهم آورد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین جو آموزشی خلاق و بهزیستی تحصیلی با نقش واسطه‏گری خودپنداره تحصیلی بود.
روش­ کار: برای بررسی این هدف از روش مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. تعداد 540 نفر از دانش‏آموزان متوسطه دوم شهر شیراز در این پژوهش به روش نمونه‎گیری تصادفی انتخاب شدند و به سه مقیاس بهزیستی تحصیلی، مقیاس جو آموزش ‌خلاق و مقیاس خودپنداره تحصیلی پاسخ دادند.
یافته­ ها: در ادامه پس از گردآوری داده‏ها، بررسی پیش‏فرض‏های مدل معادلات ساختاری نشان داد که می‎توان به بررسی مدل پژوهشی پرداخت. نتایج این مدل مشخص کرد که بین جو آموزشی خلاق فقط به صورت مستقیم بر بهزیستی تحصیلی تاثیرگذار است و از طریق خودپنداره تحصیلی می‏تواند بر بهزیستی تحصیلی موثر باشد.
نتیجه­ گیری: این یافته بدان معناست که بهزیستی تحصیلی هم به صورت مستقیم از طریق جو آموزشی خلاق و هم به صورت غیر مستقیم می‏تواند از طریق واسطه‏گری خودپنداره تحصیلی بین جو آموزشی خلاق و بهزیستی تحصیلی میتواند به وجود آید. در نتیجه‎گیری به صورت مبسوط به تببین این یافته پرداخته شده است.
متن کامل [PDF 488 kb]   (115 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb