Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1402.033
Clinical trials code: 0
Ershadi Manesh S, Ghorbaninejad F. Structural Pattern of Adaptive/Non-Adaptive Schemas with Adolescents' Self-Injury Behavior with Borderline Personality Traits Based on Mediating Role of Distress Tolerance. RJMS 2023; 30 (7) :1-13
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8452-fa.html
ارشادی منش سودابه، قربانی نژاد فرزانه. الگوی ساختاری طرحوارههای انطباقی/غیرانطباقی با رفتار خودجرحی نوجوانان با ویژگیهای شخصیت مرزی بر اساس نقش میانجیگر تحمل پریشانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8452-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، sue.ershadi@gmail.com
چکیده: (438 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نوظهوری وجود دارد که روابط بین طرحوارههای غیرانطباقی و رفتارهای خودجرحی را در نوجوانان نشان میدهند. همچنین نتایج مطالعات به اهمیت مفهومسازی رفتار خودآسیبرسان از نظر عملکرد انگیزشی و تمایز بین نوع کارکردهای درون فردی و بین فردی آن، برجسته میکنند. این پژوهش با هدف الگوی ساختاری طرحوارههای انطباقی/غیرانطباقی با رفتار خودجرحی نوجوانان با ویژگیهای شخصیت مرزی بر اساس نقش میانجیگر تحمل پریشانی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل میدهند. در این مطالعه از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 316 دانشآموز از بین 1153 دانشآموز انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه رفتار خودجرحی غیرخودکشی (کلونسکی و گلن، 2009)، طرحوارههای هیجانی (لیهی، 2002) و پرسشنامه تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر، 2005) گردآوری شد. دادهها با روشهای آماری همبستگی پیرسون، مدلیابی ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ی
یافتهها: یافتهها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با دادههاست. نتایج مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 37 درصد از تغییرات مربوط به تحمل پریشانی توسط طرحوارههای انطباقی و غیر انطباقی تببین میشود. همچنین 82 درصد از تغییرات مربوط به رفتار خودجرحی نوجوانان توسط طرحوارههای انطباقی و غیر انطباقی تببین میشود. در این پژوهش الگوهای متمایز در ارتباط بین طرحوارهها انطباقی/ غیرانطباقی و کارکردهای رفتار خودآسیب رسان را در میان نوجوانان با ویژگیهای شخصیت مرزی مورد بررسی قرار دادیم.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که چگونه طرحوارهها انطباقی و غیرانطباقی چگونه میتوانند به درک انگیزههای خودآسیبی کمک کنند و میتواند به مراکز درمانی و آموزشی در ارزیابی خطر خودآسیبی در نوجوانان و تدوین برنامههایی برای پیشگیری و درمان کمک کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی