Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1402.051
Clinical trials code: 01
Pourzmani A, Ghamari M, Hosseinian S. Comparing the Effectiveness of Acceptance-commitment Therapy and Spiritual Intelligence Training on the Body Image of Children with Cancer. RJMS 2024; 31 (1) :1-16
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8420-fa.html
پورزمانی عسل، قمری محمد، حسینیان سیمین. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش-تعهد و آموزش هوش معنوی بر تصویر بدنی کودکان مبتلا به سرطان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-16
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8420-fa.html
استاد، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Counselor_ghamari@yahoo.com
چکیده: (750 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه سرطان یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی در سراسر جهان محسوب میشود و شیوع آن در کشورهای صنعتی در حال رشد است و از عوارض این بیماری، افزایش بیماریهای روحی و روانی در بیماران است. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش-تعهد و آموزش هوش معنوی بر تصویر بدنی کودکان مبتلا به سرطان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود و جامعه آماری آن را کودکان مبتلا به سرطان که در بخش اطفال مراکز درمانی شهر تهران در سال 1402 بستری بودند تشکیل دادند که در محدوده سنی 9-13 سال قرار داشتند. از بین این افراد 30 نفر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه (20 نفر در دو گروه آزمایش، 10 نفر گروه گواه) تقسیم شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه تصویر بدنی لیتلتون، آکسام و پوری (2005) استفاده شد. روش مداخله به این صورت بود که گروه آزمایش 1، طی یک دوره، به مدت 8 جلسه، دوجلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 دقیقه در معرض متغیر مستقل (آموزش گروهی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش) و گروه آزمایش 2، طی یک دوره، به مدت 8 جلسه، دوجلسه در هفته و هر جلسه به مدت 45 دقیقه در معرض متغیر مستقل (آموزش گروهی هوش معنوی) قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس درونگروهی با اندازه گیری تکراری و تحلیل واریانس چندمتغیری بلوکی انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش-تعهد و آموزش هوش معنوی بر تصویر بدنی کودکان مبتلا به سرطان تاثیر دارد و بین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش-تعهد و آموزش هوش معنوی بر تصویر بدنی کودکان مبتلا به سرطان تفاوت وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت درمان مبتنی بر پذیرش-تعهد و آموزش هوش معنوی، پیشنهاد میشود از این دو درمان برای کاهش مشکلات کودکان مبتلا به سرطان استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی