Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1401.249
Clinical trials code: 01
Shafiei Z, Ghamari M, Saadati Shamir A. The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy Training on Psychological Flexibility and Emotional Self-Regulation in Mothers with Children with Specific Learning Disorders. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8408-fa.html
شفیعی زهرا، قمری محمد، سعادتی شامیر ابوطالب. اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر انعطافپذیری روانشناختی و خودتنظیمی عاطفی در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8408-fa.html
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران ، counselor_ghamari@yahoo.com
چکیده: (1057 مشاهده)
زمینه و هدف: ناتوانیهای یادگیری (اختلال یادگیری خاص) یک اختلال عصبی-رشدی با منشأ زیستی بوده و مبنایی است برای نابهنجاریها در سطح شناختی که با علایم رفتاری این اختلال ارتباط دارند. لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری روانشناختی و ابعاد آن در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش کار: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص مشغول به تحصیل در پایه پنجم مدارس ابتدایی منطقه 17 شهر تهران در سال تحصیلی 401- 1400 بود، که با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 شرکتکننده که واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند، انتخاب و به شیوه انتصاب تصادفی در سه گروه 20 نفری گمارش شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه خودتنظیمی عاطفی (لارسن و پیز مایک، 2004) انجام شد. تحلیل دادهها با آنالیز واریانس آمیخته با نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که رفتار درمانی دیالکتیک بر افزایش نمره انعطافپذیری روانشناختی و خودتنظیمی عاطفی اثربخش است (001/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص به روانشناسان و مشاوران شاغل در این حوزه توصیه میشود برای افزایش انعطافپذیری روانشناختی و خودتنظیمی عاطفی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص از این روش آموزشی و درمانی استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی