جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1401.249
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei Z, Ghamari M, Saadati Shamir A. The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy Training on Psychological Flexibility and Emotional Self-Regulation in Mothers with Children with Specific Learning Disorders. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8408-fa.html
شفیعی زهرا، قمری محمد، سعادتی شامیر ابوطالب. اثربخشی آموزش رفتاردرمانی دیالکتیکی بر انعطاف‌پذیری روانشناختی و خودتنظیمی عاطفی در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8408-fa.html


دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران ، counselor_ghamari@yahoo.com
چکیده:   (719 مشاهده)
زمینه و هدف: ناتوانی‏های یادگیری (اختلال یادگیری خاص) یک اختلال عصبی-رشدی با منشأ زیستی بوده و مبنایی است برای نابهنجاری‏ها در سطح شناختی که با علایم رفتاری این اختلال ارتباط دارند. لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف‏پذیری روانشناختی و ابعاد آن در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش کار: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خاص مشغول به تحصیل در پایه پنجم مدارس ابتدایی منطقه 17 شهر تهران در سال تحصیلی 401- 1400 بود، که با روش نمونه‏گیری هدفمند تعداد 60 شرکت‏کننده که واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند، انتخاب و به شیوه انتصاب تصادفی در سه گروه 20 نفری گمارش شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه انعطاف‏پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه خودتنظیمی عاطفی (لارسن و پیز مایک، 2004) انجام شد. تحلیل داده‏ها با آنالیز واریانس آمیخته با نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که رفتار درمانی دیالکتیک بر افزایش نمره انعطاف‏پذیری روان‏شناختی و خودتنظیمی عاطفی اثربخش است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش رفتار درمانی دیالکتیکی در مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص به روانشناسان و مشاوران شاغل در این حوزه توصیه می‏شود برای افزایش انعطاف‏پذیری روانشناختی و خودتنظیمی عاطفی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خاص از این روش‏ آموزشی و درمانی استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 1233 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb