Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
BostanPira M, Saeed N, Zarabian F. Presenting the Causal Model of the Constituent Components of Combined Learning and Its Effect on the Academic Performance of Secondary Level. RJMS 2023; 30 (4) :151-159
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8400-fa.html
بستان پیرا مریم، سعید نسیم، ضرابیان فروزان. ارائه مدل علّی مؤلفههای تشکیل دهنده یادگیری ترکیبی و تأثیر آن بر علمکرد تحصیلی مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (4) :151-159
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8400-fa.html
استادیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، N.saeed@pnu.ac.ir
چکیده: (656 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری ترکیبی، تلفیقی از رویکرد سیستمی و نگرش اقتضایی به یادگیری است. این بدان معنی است که ضمن توجه به ارتباط میان تمامی اجزا به عنوان یک کل به شرایط بهکارگیری این ابزارها در راستای تحقق بهترین نتیجه توجه ویژه میشود. بنابراین مساله تحقیق این است که مدل علّی مؤلفههای تشکیل دهنده یادگیری ترکیبی و تأثیر آن بر علمکرد تحصیلی مقطع متوسطه چگونه است؟
روش کار: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی است و از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزه مطالعات برنامه ریزی درسی، تکنولوژی آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت، آموزش از دور و یادگیری ترکیبی بود. در این پژوهش نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. حجم نمونه شامل 15 نفر از اساتید حوزه مربوطه در دانشگاه پیام نور کرمان بود که به شکل نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. با استفاده از روش دلفی تجزیه و تحلیل دادهها انجام گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که عناصر مفهومی (بعد سازمانی، فلسفه تربیتی، نیازسنجی و اهداف)، عناصر تحلیلی (تحلیل مخاطببین، تحلیل و عرضه محتوا، تجزیه و تحلیل محیط و رسانههای مورد استفاده )، عناصر اجرایی (طراحی، تولید کنندگان، یادگیری و یاددهندگی و تعامل و ارتباط) و عناصر پشتیبان (عوامل پشتیبان، سیستم مدیریتی، ارزشیابی، عدالت آموزشی، سامان دهی و سازماندهی، ایجاد انگیزه و محرک، تحلیل ویژگیهای فراگیران، مدیریت آموزش و یادگیری و محیط ساخت و سازگرا) از عوامل تشکیل دهنده یادگیری ترکیبی و تأثیر آن بر علمکرد تحصیلی میباشند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدست آمده، آموزش ترکیبی میتواند تغییرات همه جانبهای در رشد شناخت، مهارت و نگرش یادگیرنده که نیاز به فعال بودن فراگیر در امر یادگیری دارد، به همراه داشته و باعث ارتقا عملکرد تحصیلی فراگیران شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی