Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.TON.REC.1402.026
Clinical trials code: 01
Jafari M, Mashayekh M, Khan Mohammadi Otaqhsara A. Comparing the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training and Sensory Integration on Attention and Impulsivity of Hyperactive Students. RJMS 2023; 30 (7) :1-8
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8330-fa.html
جعفری محسن، مشایخ مریم، خان محمدی اطاقسرا ارسلان. بررسی مقایسه اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی بر توجه و تکانشگری دانش آموزان بیش فعال. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-8
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8330-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، m.mashayekh@kiau.ac.ir
چکیده: (417 مشاهده)
زمینه و هدف: در دنیای امروزه اختلال نقص توجه/ بیش فعالی را میتوان یکی از پرشمارترین و ناشناختهترین اختلالات دوران کودکی قلمداد نمود که دارای سه ویژگی تکانشگری، نقص در توجه و بیش فعالی میباشد. هدف تحقیق حاضر، بررسی مقایسه اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی بر توجه و تکانشگری دانش آموزان بیش فعال مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی ناحیه 5 شهر اصفهان بود.
روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل با سه مرحله ارزیابی (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) بود. جامعه¬اماری تحقیق کلیه¬ی دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر اصفهان در سه ماه سوم سال 1400 تعداد 200 نفر که دارای ملاکهای ورود بودند به پرسشنامه کانرز والدین (بیش فعالی) پاسخ دادند. که تعداد 45 نفر از میان 60 نفر واجد شرایط جهت ورود به مطالعه بودند به عنوان نمونه انتخاب و در سه گروه به طور تصادفی قرار گرفتند و طی سه مرحله ارزیابی به پرسشنامه کانرز والدین، آزمون عملکرد پیوسته (CPT)، آزمون دسته بندی کارت ویسکانسین (WCST)، مقیاس تکانشگری بارات و خرده مقیاس فراخنای عددی مقیاس هوشی وکسلر کودکان- فرم تجدید نظر شده پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج حاصل از آمار توصیفی و آمار استباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره، تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر) با کمک نرم افزارآماری 26–SPSS نشان داد که میانگین سنی دانش آموزان شرکت کننده در تحقیق در گروههای توانبخشی شناختی 10.33، یکپارچگی حسی 9.86 و کنترل 10.46 سال سن دارند. همچنین، نتایج نشان داد که بین میزان اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی بر توجه، تکانشگری، در سه گروه (اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی، یکپارچگی حسی و گروه کنترل) در پس آزمون و پیگیری دانش آموزان بیش فعال تفاوت وجود دارد. که بین هر دو گروه مداخله با با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد ولی بین گروه¬های مداخله (آموزش توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی) پس آزمون و پیگیری از نظر اثر بر توجه تفاوتی وجود ندارد.
نتیجهگیری: دانش آموزان دچار بیش فعالی/ نقص توجه اغلب با مشکلات توجه، تکانشگری روبرو هستند. درمان یکپارچگی حسی و توانبخشی شناختی با درگیر کردن حواس مختلف، توجه و کاهش تکانشگری و انجام فعالیتهای بازی گونه باعث انسجام و سازماندهی در سامانه های عصبی -مرکزی مغز شده و پردازش حواس و مدیریت رفتار را کنترل و تنظیم میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی