Research code: 131729656399054920003162505007
Ethics code: IR.BUMS.REC.1400.421
Clinical trials code: IRCT20220125053829N1
Shahzehpour A, Miri M. Effectiveness of Motivational Psychotherapy on Stress and Psychological Cohesion of Mothers of Students with Learning Disorders. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8262-fa.html
گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران ، m.miri@cfu.ac.ir
چکیده: (603 مشاهده)
زمینه و هدف: ضرورت مداخلات روانشناختی جهت کاهش استرس و رشد انسجام روانی افراد همواره موردتوجه روانشناسان و روانپزشکان بوده است. یکی از این مداخلات و رویکردهای نوین رواندرمانی انگیزشی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رواندرمانی انگیزشی بر استرس و انسجام روانی مادران دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زابل در سال تحصیلی 1401-1400 که در مرکز توانبخشی دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری شهید صلواتیان زابل دارای پرونده بودند، تشکیل داد (65 نفر). تعداد نمونه این پژوهش 40 نفر از این افراد بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل(20 نفر) منتسب شدند که گروه آزمایش هشت جلسه 60 دقیقهای رواندرمانی انگیزشی را در مدت هشت هفته دریافت کردند. پرسش نامه نشانگان روانشناختی لاویبوند و لاویبوند (1995) ابزار پژوهش بود. جهت تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان میدهد رواندرمانی انگیزشی بر استرس (24/72=F) و انسجام روانی (50/260=F) مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری اثربخش است (001/0>P) وسبب کاهش استرس و رشد انسجام روانی آنان میشود.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که میتوان از رویکرد رواندرمانی انگیزشی بهمنظور کاهش استرس و رشد و بهبود انسجام روانی مادران دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی