جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 131729656399054920003162505007
Ethics code: IR.BUMS.REC.1400.421
Clinical trials code: IRCT20220125053829N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahzehpour A, Miri M. Effectiveness of Motivational Psychotherapy on Stress and Psychological Cohesion of Mothers of Students with Learning Disorders. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8262-fa.html
شاه زهءپور عبدالقادر، میری مینو. اثربخشی روان‌درمانی انگیزشی بر استرس و انسجام روانی مادران دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8262-fa.html


گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران ، m.miri@cfu.ac.ir
چکیده:   (324 مشاهده)
زمینه و هدف: ضرورت مداخلات روان­شناختی جهت کاهش استرس و رشد انسجام روانی افراد همواره موردتوجه روان­شناسان و روان­پزشکان بوده است. یکی از این مداخلات و رویکردهای نوین روان­درمانی انگیزشی است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان­درمانی انگیزشی بر استرس و انسجام روانی مادران دانش­آموزان دارای اختلال­های یادگیری بود.
روش­ کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهر زابل در سال تحصیلی 1401-1400 که در مرکز توان‌بخشی دانش­آموزان با مشکلات ویژه یادگیری شهید صلواتیان زابل دارای پرونده بودند، تشکیل داد (65 نفر). تعداد نمونه این پژوهش 40 نفر از این افراد بودند که به شیوه نمونه­­گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل(20 نفر) منتسب شدند که گروه آزمایش هشت جلسه 60 دقیقه­ای روان­درمانی انگیزشی را در مدت هشت هفته دریافت کردند. پرسش نامه نشانگان روان­شناختی لاویبوند و لاویبوند (1995) ابزار پژوهش بود. جهت تحلیل داده­ها، از نرم­افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ها نشان می­دهد روان­درمانی انگیزشی بر استرس (24/72=F) و انسجام روانی (50/260=F) مادران دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری اثربخش است (001/0>P) وسبب کاهش استرس و رشد انسجام روانی آنان می­شود.
نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که می­توان از رویکرد روان­درمانی انگیزشی به­منظور کاهش استرس و رشد و بهبود انسجام روانی مادران دانش­آموزان دارای اختلال­های یادگیری استفاده نمود.
متن کامل [PDF 610 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb