Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Golpira F, Kordestani D, Godarzi K, Asgari M. Comparing the Effectiveness of Life Skills Training and Acceptance and Commitment Therapy on High-Risk Behaviors of Female Students of the First Secondary School in Karaj. RJMS 2023; 29 (11) :539-549
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8257-fa.html
گلپیرا فرزانه، کردستانی داود، گودرزی کورش، عسگری محمد. مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی و درمان پذیرش و تعهد بر رفتارهای پر خطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرج. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :539-549
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8257-fa.html
دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، ایران ، kordestani3000@gmail.com
چکیده: (265 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل زیادی در بروز رفتارهای پرخطر دانش آموزان نقش دارند، لذا پیش گیری از رفتارهای پرخطر نوجوانان با توجه به شرایط روانی، زیستی و اجتماعی آنان ضروری است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارتهای زندگی و رویکرد مبتنی برتعهد بر رفتارهای پر خطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول انجام شد.
روش کار: طرح تحقیق از نوع مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیش- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان کرج بودند. تعداد 60 نفر از آنها که نمرات بالایی در پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی داشتند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر کدام 20 نفر) جایگزین شدند. یکی از گروههای آزمایش در معرض ده جلسه 90 دقیقه ای، بسته آموزشی توانمندسازی روانی- اجتماعی دانش آموزان، محمدخانی (1394) و دومین گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه آموزش پذیرش و تعهد هیز (2011) قرار گرفتند. یک هفته پس از اتمام جلسات هر دو گروه مورد مطالعه، مجددا به آزمونهای یاد شده پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد دو روش درمانی بررفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر تاثیرگذارند. بین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با گروه پذیرش و تعهد بررفتارهای پرخطر دانش آموزان تفاوت معنادار است. همچنین آموزش مهارتهای زندگی نسبت به پذیرش و تعهد در پیشگیری از رفتارهای پرخطر موثرتر بوده است.
نتیجهگیری: استفاده از برنامههای آموزشی تدوین شده، براساس مهارتهای زندگی و پذیرش و تعهد برکاهش نمرات رفتارهای پرخطر تاثیر دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی