Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.249
Clinical trials code: 0
Nosrat A, Rasouli M, Nasrollahi Kasmani A. Identifying the Components Describing the Emotions and Cognitive Attitudes of Social Media Users in the Face of Viral Crises. RJMS 2023; 30 (7) :1-9
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8179-fa.html
نصرت علی، رسولی محمدرضا، نصرالهی کاسمانی اکبر. شناسایی مولفههای توصیفکننده احساسات و نگرشهای شناختی کاربران رسانههای اجتماعی در مواجهه با بحرانهای ویروسی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8179-fa.html
دانشیار، گــروه علــوم ارتباطــات اجتماعــی، دانشــکده علــوم اجتماعــی، ارتباطــات و رســانه، واحــد تهــران مرکــزی، دانشــگاه آزاد اسلامی، تهــران، ایران ، moh.rasouli@yahoo.com
چکیده: (346 مشاهده)
زمینه و هدف: از اهداف این مقاله شناسایی دینامیک تغییر احساسات و نگرشهای کاربران رسانههای اجتماعی در مواجهه با بحرانهای طبیعی با استفاده از هوش مصنوعی در مواجهه با بحرانی که توسط کرونا ایجاد شده است و همچنین معرفی دینامیک تغییر احساسات و نگرشهای جامعه ایرانی در مواجهه با بحران کرونا جهت استفاده و بهرهگیری در تصمیم گیری، سیاست گزاری و مدیریت بحرانهای اجتماعی می توان نام برد.
روشکار: روش پژوهش در این مقاله، روش پژوهش فراسنتز میباشد که به صورت کیفی به بررسی و مرور مطالعات پیشین میپردازد. روش پژوهش فراسنتز، بسیار به روش پژوهش کیفی تحلیل محتوا شبیه است. در روش پژوهش تحلیل محتوا، پژوهشگر به مطالعه، کدگذاری، تحلیل و تفسیر محتواها میپردازد و در روش پژوهش فراسنتز، پژوهشگر به مطالعه، کدگذاری، تحلیل و تفسیر نتایج حاصل از پژوهشهای پیشین میپردازد.
یافتهها: پس از جمع آوری دادههای شبکههای اجتماعی و پیش پردازش آنها، فراخوانی برای انجام پژوهش بر روی این دادهها صورت پذیرفت. از مجموع 96 طرح رسیده، 29 طرح در ارزیابی اولیه (ارزیابی پروپوزالها) توسط هیئت داوران حذف شدند. سپس دادگان کامل، در اختیار بقیه تیمها قرار گرفت و از آنها خواسته شد طرحهای پژوهشی خود را کامل کرده و تا پایان مهلت مقرر، ارسال نمایند. پس از پایان مهلت ارائه در مرحله دوم ارزیابی، 42 تیم دیگر نیز حذف شدند و 25 تیم پذیرفته شدند. تمام پروژههای پذیرفته شده توسط هیئت داوران، بعنوان ورودیهای این پژوهش تلقی میگردند. 13 تا از پروژهها، نسبت به بقیه ضعیفتر محسوب میگردند. هیئت داوران، با بررسی طرحهای پژوهشی، میان آنها داوری کرده و به ترتیب 5 طرح برتر را معرفی کردند. سپس سه تیم دیگر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
نتیجه گیری: پس از داوری نوبت دوم، طرح پژوهشی 25 تیم مورد قبول هیئت داوران قرار گرفت و از میان آنان، 5 تیم برتر به ترتیب رتبههای اول تا پنجم را احراز کردند، همچنین سه تیم بعدی، شایسته تقدیر ارزیابی شدند و فعالیت 4 تیم بعدی، مطلوب ارزیابی شد. با توجه به اینکه از هر پروژه پژوهشی انجام شده، تعدادی گزاره تفسیری به عنوان نتیجه آن پژوهش جمع آوری شد و سپس بررسی شد که هر کدام از گزارهها به چه مقولهها و زیر مقولههایی مرتبط هستند، این سؤال برای پژوهشگر مهم بود که ببیند که در هر دسته، چه تعدادی از پژوهشها دخیل بودهاند؟
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی