Research code: A-10-7492-1
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1401.070
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری
Dehghani champiri F, Ghazanfari A, Sharifi T. Comparing the Effectiveness of Emotion-Focused Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on The Sexual Satisfaction of Women Affected by Marital Infidelity. RJMS 2023; 30 (7) :1-13
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8108-fa.html
دهقانی چم پیری فریده، غضنفری احمد، شریفی طیبه. مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار و درمان شناختی ـ رفتاری بر رضایت جنسی زنان آسیبدیده از خیانت زناشویی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8108-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، aghazan5@yahoo.com
چکیده: (569 مشاهده)
زمینه و هدف: خیانت زناشویی بیش از هر مشکل و عامل دیگری به رابطه زناشویی آسیب وارد میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان هیجانمدار (Emotional focus therapy -EFT) و درمان شناختی ـ رفتاری (Cognitive behavioural therapy -CBT) بر رضایت جنسی زنان اجرا شد.
روش کار: پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه زنانی بودند که به دلیل خیانت همسر در نیمه اول سال 1401 به یکی از مراکز مشاوره شهر اصفهان مراجعه کردند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، 54 نفر از بین آن ها انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه رضایت جنسی (لارسون و همکاران، 1998) بود که طی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل شد. سپس به اعضای گروه آزمایش (1) هشت جلسه 90 دقیقهای (EFT) و به اعضای گروه آزمایش (2) هشت جلسه 90 دقیقهای (CBT) به صورت هفتگی ارائه شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد هر دو روش درمان بر افزایش میانگین نمرات رضایت جنسی زنان گروههای آزمایش تاثیر پایدار داشتند (01/0>P). همچنین مشخص شد (EFT) در مقایسه با (CBT) روی افزایش میانگین رضایت جنسی تاثیر بالاتری داشته است (01/0>P).
نتیجه گیری: نتیجهگیری شد دو روش مداخله و به خصوص (EFT) از اثربخشی و پایداری مناسبی برای کار کردن با زنان آسیبدیده از خیانتهای زناشویی برخوردارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی