جلد 29، شماره 12 - ( 12-1401 )                   جلد 29 شماره 12 صفحات 460-451 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Shariat Bagheri M. Predicting Students' Attitudes towards Addiction Based on Attachment Styles and Emotional Chemas. RJMS 2023; 29 (12) :451-460
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8093-fa.html
عباسی مجید، شریعت باقری محمدمهدی. پیش‌بینی نگرش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبک‌های دلبستگی و طرح‌واره‌های هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (12) :451-460

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8093-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی بالینی- تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، dr.mahdi706@yahoo.com
چکیده:   (555 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نگرش به اعتیاد دانشجویان بر اساس سبک­های دلبستگی و طرح واره­های هیجانی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک تحقیق همبستگی از نوع پیش بینی می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. که تعداد 250 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش سنج مواد مخدر (محمدرضایی و همکاران، 1391)، پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید  (1990) و مقیاس طرحواره­های هیجانی (لیهی،2002) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی  پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید.
یافته ­ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنی­دار منفی و بین سبک دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی با نگرش نست به اعتیاد رابطه معنی­دار مثبت بدست آمد. در طرحواره­های هیجانی بین طرحواره­های نشخوار ذهنی؛ سرزنش ودیدگاه ساده انگارانه با نگرش مثبت نست به اعتیاد رابطه مثبت معنی­دار و بین طرحواره­های خودآگاهی هیجانی؛ گناه؛ غیرقابل کنترل بودن؛ قابل درک بودن؛ تلاش برای منطقی بودن؛ سرزنش؛ تلاش برای منطقی بودن؛ ارزشهای والاتر؛ پذیرش هیجان­ها و توافق با نگرش نسبت به اعتیاد رابطه معنی داری منفی بدست آمد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که ارزش­های والاتر، نشخوار ذهنی، دلبستگی اجتنابی نزدیک به 20 درصد از تغییرات نگرش مثبت نست به اعتیاد را به طور معناداری در دانشجویان تبیین نمایند.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج پژوهش بدست آمده می­توان گفت سبک­های دلبستگی و طرحواره­های هیجانی نقش مهمی در پیشگیری از گرایش دانشجویان به سوء مصرف موادمخدر دارد.
 
متن کامل [PDF 654 kb]   (213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb