Research code: مقاله مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد ات
Ethics code: مقاله مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد ات
Clinical trials code: مقاله مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد ات
Shahabi kaaseb T, Hamboushi L. Analyzing the Lived Experiences of Students From Distance Education in Physical Education Lessons During the Covid-19 Pandemic: A Phenomenological Study. RJMS 2023; 29 (11) :424-435
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8084-fa.html
شهابی کاسب طیبه، همبوشی لاله. واکاوی تجارب زیسته دانشآموزان از آموزش غیرحضوری درس تربیتبدنی در همهگیری کووید 19: مطالعه پدیدارشناسی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :424-435
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8084-fa.html
گروه روانشناسی ورزش، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران ، laleh.hamboushi@iaus.ac.ir
چکیده: (471 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به خصوصیت بیماریزایی ویروس کرونا، اقدامات احتیاطی همهگیری به نام فاصلهگذاری اجتماعی در بسیاری از ارتباطات ازجمله حضور دانشآموزان در مدرسه انجام شد که این امر از بسیاری جهات مشکلات فراوانی را برای دانش آموزان فراهم کرد. هدف از پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته دانشآموزان از آموزش غیرحضوری درس تربیتبدنی در همهگیری کووید 19 میباشد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه توحید شهر در شهرستان سبزوار تشکیل میدهند؛ که از بین این افراد از ۳۰ دانشآموز بر اساس روش اشباع مقوله، مصاحبه انجام پذیرفت. جهت انجام تحلیل موضوعی، متن مصاحبه با شرکت کنندگان ضبط و توسط محققین نسخهبرداری شد. مدتزمان مصاحبه با هر یک از شرکت کنندگان 30 تا 40 دقیقه در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل کیفی از روش ۷ مرحلهای کلایزی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد تسهیل یادگیری مهارتهای حرکتی، آشنایی با مفاهیم و کاربردهای فضای مجازی، کاهش استرس ناشی از کرونا، عدم ترس از ارزیابی منفی، پایبندی و تعهد به ورزش و ترویج و اشاعه مفاهیم سلامت و بهداشت از مضامین اصلی تجربیات مثبت و عدم لذت، نشاط و انگیزه، عدم نظارت مؤثر معلم بر فرآیند یادگیری، کاهش روابط اجتماعی، محدودیت در انجام فعالیتهای ورزشی شخصی و موردعلاقه، عدم تحرک و فعالیت با شدتهای مختلف و مشکلات روانشناختی ازجمله مضامین اصلی تجربیات منفی دانشآموزان از درس تربیتبدنی در دوران کرونا بود.
نتیجهگیری: دست یافتن به تجربیات زیسته دانشآموزان در دورانی مانند بیماری کرونا باعث میشود راهکارهای جدید نظری و عملی مورد استفاده قرار گیرد تا با توجه به اهمیت فعالیت بدنی در زندگی روزمره فردی و اجتماعی، آموزش و یادگیری این درس، از پیش شکوفاتر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی ورزش