Research code: مقاله مستخرج از پایان نامه ارشد
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1400.067
Clinical trials code: مقاله مستخرج از پایان نامه ارشد
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، rozgarden28@yahoo.com
چکیده: (710 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری همواره جزء گروههای رایج با نیازهای خاص به حساب میآیند که به توجه آموزشی بیشتری نیاز دارند. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی بازیدرمانی به دو شیوۀ تراپلی و فیلیال بر رفتارهای مقابلهای دانشآموزان 12-10 سال با اختلال یادگیری در شهر اصفهان بود.
روش کار: برای انجام پژوهش آزمایشی حاضر که با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری انجام شد از بین دانشآموزان با اختلال یادگیری که در سال 1400 به یکی از کلینیکهای روانشناختی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند بر اساس جدول مورگان به صورت در دسترس 54 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 18 نفر) تقسیم شدند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش 10 هفته و هفتهای یک ساعت مداخله مورد نظر خود را دریافت کردند. همچنین قبل، بلافاصله بعد و دوره پیگیری 2 ماهه تمام آزمودنیها پرسشنامه رفتارهای مقابلهای هرناندز (2008) را تکمیل شد. نهایتا دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد دو شیوۀ بازیدرمانی تراپلی و فیلیالتراپی روی ابعاد رفتارهای مقابلهای شامل انحراف از مشکل، کنار آمدن با مشکل و کنار آمدن ویرانگر تاثیر پایدار داشتند (01/0>P). اما میزان اثربخشی دو شیوه بازیدرمانی روی ابعاد رفتارهای مقابلهای تفاوت معنیداری نداشته است (05/0<P).
نتیجهگیری: نتیجه آنکه هر دو روش بازی درمانی علیرغم ساختارهای متفاوت تاثیر یکسانی دارند چون هر دو بر رابطۀ والد- فرزند متمرکز هستند که دلبستگی کودک را تحت تاثیر قرار میدهند
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی