جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 250-241 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli M B. Investigating the Relationship between Competitive Anxiety and Academic Motivation with Mental Health in Students. RJMS 2023; 29 (11) :241-250
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8006-fa.html
توکلی محمدباقر. بررسی رابطه اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :241-250

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8006-fa.html


مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، tavakoli210204@gmail.com
چکیده:   (594 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت روانی دانش آموزان یکی از مهمترین شاخص­های رشد و پیشرفت نظام آموزش و پرورش یک کشور محسوب می­شود که اضطراب و انگیزش تحصیلی در تغییرات سطح سلامت روانی اثرگذار هستند؛ لذا هدف پژوهش بررسی رابطه اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر مریوان بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. تعداد جامعه آماری بنا بر استعلام از واحد آمار اداره آموزش و پرورش شهرستان سنندج برابر با 850  نفر بود. حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 265 نفر از طریق روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه اضطراب رقابتی بشارت و همکاران (1390)، انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و سلامت روان گلدبرگ (1972) بود. از روش آماری پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین مؤلفه­های اضطراب حالت رقابتی با سلامت روانی در دانش آموزان رابطه منفی و معنادری وجود دارد، در حالی که بین مؤلفه­های انگیزش تحصیلی با سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش رابطه مثبت و معنادری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که بین اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی با سلامت روانی رابطه معناداری وجود دارد لذا نیاز است برنامه­ریزان و نیز مدیران آموزش و پرورش جهت افزایش سلامت روانی در دانش آموزان، اضطراب حالت رقابتی و انگیزش تحصیلی را مورد توجه قرار دهند.
 
متن کامل [PDF 657 kb]   (192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb