جلد 29، شماره 12 - ( 12-1401 )                   جلد 29 شماره 12 صفحات 397-386 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.KHSH.REC.1401.072
Ethics code: IR.IAU.KHSH.REC.1401.072
Clinical trials code: IR.IAU.KHSH.REC.1401.072

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farrokhzad F, Izadi F. The Effectiveness of Emotional Working Memory Training on Cognitive Control and Emotion Regulation in Adolescents with A Tendency to Risky Behaviors. RJMS 2023; 29 (12) :386-397
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7993-fa.html
فرخ‌زاد فرناز، ایزدی فاطمه. اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (12) :386-397

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7993-fa.html


کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران ، farnaz.frzd@gmail.com
چکیده:   (666 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر بود.
روش کار: این پژوهش در دسته پژوهش‌های نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون قرار داشت. به‌منظور اجرای این پژوهش 30 نفر از دانش‌آموزانی که نمره‌ی آن‌ها فراتر از خط برش پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1387) بود به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمایش طی 20 جلسه فردی تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و افراد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. همه‌ی این افراد قبل و بعد از آموزش در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و آزمون (go/no-go) ارزیابی شدند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندگانه مانکوا به‌وسیله نسخه 28 نرم‌افزار spss مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین گروه‌های کنترل و آزمایش در سرعت واکنش  (01/0>p & 89/0 = β) و همچنین بهبود مهارت‌های تنظیم هیجان مثبت (01/0>p & 89/0 =β) و منفی (01/0>p & 89/0 =β) در آزمودنی‌ها شده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی درمان مناسبی برای افزایش کنترل شناختی و بهبود تنظیم هیجان نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر می‌باشد.
 
متن کامل [PDF 1182 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb