جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 199-192 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.194
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodi K, Khatir Pasha K, Taqvai M. Presenting a Model of the Effect of Psychological Capital on Improving the Professional Performance of Teachers in Alborz Province. RJMS 2023; 30 (5) :192-199
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7818-fa.html
داودی کبری، خطیر پاشا کیومرث، تقوایی مریم. ارائه مدل تأثیر سرمایه‌های روان‌شناختی بر ارتقای عملکرد شغلی معلمان استان البرز. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (5) :192-199

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7818-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده:   (290 مشاهده)
زمینه و هدف: سرمایه روان­شناختی جلوه­ای از وضعیت مثبت روحی و روانی افراد می‌باشد که می‌تواند بر عملکرد افراد مؤثر باشد، بنابراین هدف این مطالعه ارائه مدل تأثیر سرمایه­های روان­شناختی بر ارتقای عملکرد شغلی معلمان استان البرز بود.
روش کار: پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) بود که جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی شامل مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش استان البرز بود به تعداد 20 نفر و جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کمی شامل کلیه معلمان رسمی و پیمانی استان البرز (بخش دولتی) به تعداد 25402 نفر بود. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 10 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 378 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسش­نامه محقق ساخته سرمایه­های روان­شناختی و پرسش­نامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و PLS انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین متغیر سرمایه روان شناختی با ارتقای عملکرد شغلی براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 683/0 برقرار است، لذا تاثیر سرمایه­های روان شناختی بر ارتقای عملکرد شغلی معلمان استان البرز در سطح 99/0 معنی­دار شده است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که سرمایه روان شناختی یکی از عوامل متأثر در شکل گرفتن عملکرد شغلی است لذا با تقویت سرمایه­های شناختی در میان کارکنان می­توان زمینه کارکرد موثرتر در محیط سازمانی را فراهم کرد.
متن کامل [PDF 993 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb