جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: R.IAU.SHK.REC.1400.025
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadzadeh T, Sharifi T, Ahmadi R, Ghazanfari A. Comparison of the Effectiveness of Psycho-social Empowerment and Emotion Regulation Training on Communication Skills and Social Adjustment among Adolescent Girls. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7801-fa.html
احمدزاده طاهره، شریفی طیبه، احمدی رضا، غضنفری احمد. مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی روانی – اجتماعی و تنظیم هیجان بر مهارت‌های ارتباطی و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7801-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، sharifi_ta@yahoo.com
چکیده:   (342 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت­های ارتباطی و سازگاری اجتماعی از فاکتورهای مهم در سلامت روان هستند. هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان و توانمندسازی روانی اجتماعی بر مهارت­های ارتباطی، سازگاری اجتماعی دختران نوجوان بود.
روش کار: برای انجام تحقیق نیمه آزمایشی حاضر از بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر گچساران در سال تحصیلی 1400-1399، 75 نفر با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. سپس گروه­های آزمایش در جلسات آموزش گروهی تنظیم هیجان (گروس، 2007) و آموزش گروهی توانمندسازی روانی - اجتماعی (محمدخانی، 1389) شرکت ­کردند؛ اما گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. همچنین جهت گردآوری اطلاعات از
پرسش نامه­های مهارت­های ارتباطی بین فردی منجمی زاده (1391) و سازگاری اجتماعی بل (1961) استفاده شد. نهایتا از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان و آموزش توانمندسازی روانی اجتماعی بر بهبود مهارت­های ارتباطی (0000/0=P؛ 502/52=F) و سازگاری اجتماعی (0000/0=P؛ 185/11=F) دختران نوجوان تأثیر معناداری دارند. همچنین مشخص شد بین آموزش تنظیم هیجان و آموزش توانمندسازی روانی اجتماعی در بهبود متغیرهای مهارت­های ارتباطی (454/0=P؛ 726/0=MD) و سازگاری اجتماعی (424/0=P؛ 379/0=MD) تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مبین پایداری اثرات آموزش تنظیم هیجان و آموزش توانمندسازی روانی اجتماعی بر مهارت­های ارتباطی (05/0<P) و سازگاری اجتماعی (05/0<P) در مرحله پیگیری بود.
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­ های به دست آمده، استفاده از این مداخله­­ها برای بهبود مهارت­های ارتباطی و سازگاری اجتماعی کابردی به نظر می­رسد.­
متن کامل [PDF 605 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb