Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: R.IAU.SHK.REC.1400.025
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ahmadzadeh T, Sharifi T, Ahmadi R, Ghazanfari A. Comparison of the Effectiveness of Psycho-social Empowerment and Emotion Regulation Training on Communication Skills and Social Adjustment among Adolescent Girls. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7801-fa.html
احمدزاده طاهره، شریفی طیبه، احمدی رضا، غضنفری احمد. مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی روانی – اجتماعی و تنظیم هیجان بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7801-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، sharifi_ta@yahoo.com
چکیده: (594 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی از فاکتورهای مهم در سلامت روان هستند. هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان و توانمندسازی روانی – اجتماعی بر مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی دختران نوجوان بود.
روش کار: برای انجام تحقیق نیمه آزمایشی حاضر از بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر گچساران در سال تحصیلی 1400-1399، 75 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. سپس گروههای آزمایش در جلسات آموزش گروهی تنظیم هیجان (گروس، 2007) و آموزش گروهی توانمندسازی روانی - اجتماعی (محمدخانی، 1389) شرکت کردند؛ اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکردند. همچنین جهت گردآوری اطلاعات از
پرسش نامههای مهارتهای ارتباطی بین فردی منجمی زاده (1391) و سازگاری اجتماعی بل (1961) استفاده شد. نهایتا از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان و آموزش توانمندسازی روانی – اجتماعی بر بهبود مهارتهای ارتباطی (0000/0=P؛ 502/52=F) و سازگاری اجتماعی (0000/0=P؛ 185/11=F) دختران نوجوان تأثیر معناداری دارند. همچنین مشخص شد بین آموزش تنظیم هیجان و آموزش توانمندسازی روانی – اجتماعی در بهبود متغیرهای مهارتهای ارتباطی (454/0=P؛ 726/0=MD) و سازگاری اجتماعی (424/0=P؛ 379/0=MD) تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مبین پایداری اثرات آموزش تنظیم هیجان و آموزش توانمندسازی روانی – اجتماعی بر مهارتهای ارتباطی (05/0<P) و سازگاری اجتماعی (05/0<P) در مرحله پیگیری بود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده، استفاده از این مداخلهها برای بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کابردی به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی