Research code: IR.IAU.YASOOJ.REC.1400.011
Ethics code: IR.IAU.YASOOJ.REC.1400.011
Clinical trials code: IR.IAU.YASOOJ.REC.1400.011
Shiri Z, Hosseininik S S, Mahmoodi A. Comparing the Effectiveness of Reality Therapy and Schema Therapy on Attribution Styles in Patients with Gender Identity Disorder. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7796-fa.html
شیری زهرا، حسینی نیک سید سلیمان، محمودی آرمین. مقایسه اثربخشی واقعیتدرمانی و اسکیماتراپی گروهی بر سبکهای اسناد در بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسیتی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7796-fa.html
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران ، hosseininik51@gmail.com
چکیده: (595 مشاهده)
زمینه و هدف: رواندرمانی بهترین راهکار برای کاهش عوارض بیماری اختلال هویت جنسیتی میباشد. لذا هدف مطالعه مقایسه اثربخشی واقعیتدرمانی و اسکیما تراپی گروهی بر سبکهای اسنادی در بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسیتی بود.
روش کار: این مطالعه با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری انجام شد که جامعه آماری آن شامل همه افراد دارای اختلال هویت جنسی مراجعهکننده به مرکز پزشک قانونی شهر شیراز در سال 1400-1399 بود و تعداد 45 آزمودنی به عنوان نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند و در سه گروه (15 نفر واقعیت درمانی و 15 نفر طرحواره درمانی) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه سبکهای اسنادی سلیگمن و همکاران (1983) از هر سه گروه گرفته شد و سپس گروههای آزمایش به ترتیب به مدت 8 و 9 جلسه تحت آموزش واقعیتدرمانی و اسکیماتراپی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد که در مولفه اسناد کلی مثبت در گروه واقعیت درمانی نسبت به گروه کنترل و نیز در مولفه اسناد کلی منفی، در طرحواره درمانی نسبت به گروه کنترل معنیدار شد. در مقایسه دو رویکرد درمانی در مولفه اسناد کلی مثبت واقعیت درمانی نسبت به طرحواره درمانی معنیدار شد.
نتیجه گیری: از آنجا که افراد تغییر جنس خواه اغلب در حاشیه فعالیتهای اجتماعی قرار دارند، بسیاری از قابلیتهای آنها، مجال رشد پیدا نکرده است. کوشش جهت توانا ساختن آنها در سبکهای اسنادی با استفاده از رویکردهای روان درمانی در این مسیر میتواند موثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی