Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1399.052
Clinical trials code: 01
Granmayeh S, Arjmandnia A, Akbari M, Kakabraei K, Moradi O. The Effectiveness of Executive Function-Based Parenting Training Package on Parental Stress of Parents of Children with Autism Spectrum Disorder. RJMS 2023; 29 (11) :112-123
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7781-fa.html
گرانمایه سحر، ارجمندنیا علی اکبر، اکبری مریم، کاکابرایی کیوان، مرادی امید. اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :112-123
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7781-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده: (999 مشاهده)
زمینه و هدف: اطلاعات اندکی در زمینه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم و سایر کودکان با نیازهای ویژه و بهنجار وجود دارد؛ هدف پژوهش تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی تاثیر آن بر تنیدگی والدینی والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم است.
روش کار: در این پژوهش از طرح شبهآزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. 30 نفر از والدین دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 15) نفر تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقهای به مدت 5 هفته در دوره آموزشی فرزندپروری شرکت کردند. به منظور ارزیابی میزان استرس والدین از شاخص تنیدگی والدین آبیدین (1990) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، پس از شرکت در دوره آموزشی، در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معناداری داشتند.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دوره آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر کاهش قلمرو کودکی و قلمرو والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم تاثیر مثبتی داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی