جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 232-222 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharafati R, Pirani Z, Zanganeh F. Designing a Bullying Tendency Model Based on Neurological Function with the Mediation of Psychological Capital in Students. RJMS 2023; 29 (11) :222-232
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7745-fa.html
شرافتی رزیتا، پیرانی ذبیح، زنگنه فیروزه. طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصب‌شناختی با میانجی‌گری سرمایه‌های روان‌شناختی در دانش‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :222-232

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7745-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران ، z-pirani@iau-arak.ac.ir
چکیده:   (621 مشاهده)
زمینه و هدف: زورگویی در دانش آموزان بر عوامل مرتبط با روان شناختی اثر منفی دارد لذا این پژوهش با هدف طراحی مدل گرایش به قلدری بر اساس عملکرد عصب­شناختی با میانجی­گری سرمایه­های روان‌شناختی در دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول منطقه ۵ تهران صورت گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 560 دانش‌آموز پسر متوسطه اول در پایه نهم در 28 مدرسه غیرانتفاعی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. 240 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه قلدری ایلینویز (2001)، پرسشنامه عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013)، پرسشنامه سرمایه‌های روان‌شناختی (2007) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از نرم افزار SPSS22 و Amose 23 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ضریب مسیر عملکرد عصب­شناختی(41/0 - =β، 001/0 =p)، سرمایه روان­شناختی (39/0 - =β، 001/0 =p) به گرایش به قلدری معنی‌دار می‌باشد. همچنین ارتباط غیر مستقیم عملکرد عصب­شناختی به گرایش به قلدری از طریق سرمایه روان­شناختی با 37/0β=- در سطح معنی­داری 01/0p معنی­دار است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که با شناسایی و بهبود فرایندهای عصب روانشناختی در دانش­آموزان هم­راستا با آموزش مدیریت والدین و فراهم آوردن محیطی غنی برای دانش­آموزان، می­توان به طور کلی در پیشگیری از گرایش به قلدری گام موثری برداشت.
 
متن کامل [PDF 688 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb