Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Sharafati R, Pirani Z, Zanganeh F. Designing a Bullying Tendency Model Based on Neurological Function with the Mediation of Psychological Capital in Students. RJMS 2023; 29 (11) :222-232
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7745-fa.html
شرافتی رزیتا، پیرانی ذبیح، زنگنه فیروزه. طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصبشناختی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی در دانشآموزان. مجله علوم پزشکی رازی. ۱۴۰۱; ۲۹ (۱۱) :۲۲۲-۲۳۲
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-۱-۷۷۴۵-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران ، z-pirani@iau-arak.ac.ir
چکیده: (۱۲۲۲ مشاهده)
زمینه و هدف: زورگویی در دانش آموزان بر عوامل مرتبط با روان شناختی اثر منفی دارد لذا این پژوهش با هدف طراحی مدل گرایش به قلدری بر اساس عملکرد عصبشناختی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول منطقه ۵ تهران صورت گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 560 دانشآموز پسر متوسطه اول در پایه نهم در 28 مدرسه غیرانتفاعی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. 240 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه قلدری ایلینویز (2001)، پرسشنامه عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013)، پرسشنامه سرمایههای روانشناختی (2007) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از نرم افزار SPSS22 و Amose 23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ضریب مسیر عملکرد عصبشناختی(41/0 - =β، 001/0 =p)، سرمایه روانشناختی (39/0 - =β، 001/0 =p) به گرایش به قلدری معنیدار میباشد. همچنین ارتباط غیر مستقیم عملکرد عصبشناختی به گرایش به قلدری از طریق سرمایه روانشناختی با 37/0β=- در سطح معنیداری 01/0≥p معنیدار است.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که با شناسایی و بهبود فرایندهای عصب روانشناختی در دانشآموزان همراستا با آموزش مدیریت والدین و فراهم آوردن محیطی غنی برای دانشآموزان، میتوان به طور کلی در پیشگیری از گرایش به قلدری گام موثری برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی