جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 278-268 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.171
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili Dehkordi K, Ismail Nia Shirvani K, Bagherpur M. The Effect of Virtual Education During the Corona Pandemic on Critical Thinking. RJMS 2022; 29 (10) :268-278
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7653-fa.html
خلیلی دهکردی کورش، اسماعیل نیا شیروانی کامبیز، باقرپور معصومه. تأثیر آموزش‌ مجازی در دوران پاندمی کرو‌نا بر تفکر انتقادی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :268-278

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7653-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران ، kesmaeilnia2022@gmail.com
چکیده:   (1424 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه تفکر انتقادی از مهمترین مؤلفه­هایی است که آموزش مجازی بر آن تاثیرگذار است از این جهت در این مطالعه  بر تأثیر آموزش‌ مجازی در دوران  پاندمی کرو‌نا بر تفکر انتقادی پرداخته شد.
روش کار: روش مطالعه آمیخته بود که در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید خبره به تعداد 18 نفر بود که 10 نفر از آن‌ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و 1665 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش کمی قرار داشتند که 312 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته آموزش‌ مجازی و تفکر انتقادی ریتکس (2003) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، ضرایب مسیر، بار عاملی 708/0 در برابر 644/0 به ترتیب بین آموزش مجازی و تفکر انتقادی برقرار است، تاثیر آموزش‌ مجازی در دوران  پاندمی کرو‌نا بر تفکر انتقادی معنی­دار شده است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا تأثیرات دوگانه‌ای بر تفکر انتقادی داشته است. از یک سو، محدودیت‌های موجود در تعاملات حضوری و استفاده از روش‌های یادگیری منفعلانه ممکن است به تضعیف این مهارت منجر شده باشد. از سوی دیگر، ابزارهای دیجیتال و دسترسی گسترده به منابع متنوع می‌توانند فرصتی برای تقویت تفکر انتقادی فراهم کنند. در نهایت، اثربخشی آموزش مجازی در تقویت یا تضعیف تفکر انتقادی به کیفیت و نحوه اجرای آن بستگی دارد. اگر این نوع آموزش به درستی طراحی و مدیریت شود، می‌تواند نه تنها از کاهش تفکر انتقادی جلوگیری کند، بلکه به تقویت آن نیز بیانجامد.
 
متن کامل [PDF 948 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb