جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 101-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.170
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delbari Z, Amani M, Baradaran A. The Effect of Teachers' Teaching Quality during the Corona Epidemic on Students' Academic Performance: the Mediating Role of E-learning Readiness and Virtual Education Quality. RJMS 2023; 29 (11) :89-101
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7646-fa.html
دلبری زهره، امانی ملاحت، برادران ابوالقاسم. اثر کیفیت تدریس معلمان در دوران اپیدمی کرونا بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان : نقش واسطه‌ای آمادگی یادگیری الکترونیکی و کیفیت آموزش مجازی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :89-101

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7646-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، Malahat_amani@yahoo.com
چکیده:   (764 مشاهده)
زمینه و هدف: کشف و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیش­بینی متغیرهای موثر در مدرسه می­انجامد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس معلمان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان با میانجی­گیری کیفیت آموزش مجازی بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهرستان سبزوار در سال تحصیلی ١٤٠٠-١٣٩٩ بودند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای، ٣۳۵ نفر به عنوان نمونه از این جامعه آماری انتخاب شدند. تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه­های کیفیت حرفه­ای معلم، آمادگی یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی استفاده شد. به وسیله نرم افزار smart pls الگویابی معادلات ساختاری اجرا شد.
یافته ­ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای کیفیت تدریس معلمان، آمادگی یادگیری و آموزش مجازی با متغیر عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود داشت. نتایج نشان داد که ضریب مسیر کیفیت تدریس معلمان به آمادگی یادگیری الکترونیک 41/0، آمادگی یادگیری الکترونیک به کیفیت آموزش مجازی 70/0 و کیفیت آموزش مجازی به عملکرد تحصیلی 71/0 بود. مدل از روایی و پایایی مناسبی برخورداربود و کلیه شاخص­های برازش مدل در دامنه مطلوبی قرار داشت.
 نتیجه ­گیری: نتایج حاکی از آن است که کیفیت تدریس معلمان به واسطه اثر بر آمادگی یادگیری الکترونیکی و کیفیت آموزش مجازی، بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثرغیرمستقیم داشت.
 
متن کامل [PDF 1211 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb