جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 513-504 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1399.159
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shujaei Langari S M, Usefisaeidabadi R, Taghvaee M. Identifying Organizational Empowering Dimensions of Employees with a Psychological Approach. RJMS 2023; 29 (11) :504-513
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7630-fa.html
شجاعی لنگری سیدمهدی، یوسفی سعیدآبادی رضا، تقوایی مریم. تأثیر سواد علمی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی بر خودکارآمدی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :504-513

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7630-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، rezayusefi2022@gmail.com
چکیده:   (150 مشاهده)
زمینه و هدف: جهت برخورداری از جامعه سالم نیاز هست تا دانشجویان از سواد علمی برخوردار باشند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تأثیر سواد علمی بر خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بود.
روش کار: این پژوهش­ با رویکرد آمیخته انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه­های علوم پزشکی مازندران به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 1665 نفر تشکیل می­دادند که در بخش کیفی تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 313 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده­ها از پرسش­نامه محقق ساخته سواد اطلاعاتی، پرسش­نامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌‌های تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دارای 9 بعد مدیریت اطلاعات، کاربر اطلاعات، شناسایی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات، انتشار اطلاعات، نیاز اطلاعاتی، ذخیره سازی اطلاعات، تحلیل انتقادی اطلاعات و بازیابی اطلاعات می­باشد که بعد مدیریت اطلاعات با میانگین رتبه­ای 81/5 دارای بالاترین رتبه است. همچنین تاثیر سواد اطلاعاتی بر خودکارآمدی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران مثبت و معنی‌‌دار می­باشد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می­باشد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان داشت که برخورداری از مهارت­های سواد اطلاعاتی منجر  تبدیل شدن دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی به افرادی توانمند خواهد بود و توسعه سلامتی در جامعه را در پی دارد.
متن کامل [PDF 827 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb