جلد 29، شماره 8 - ( 8-1401 )                   جلد 29 شماره 8 صفحات 222-215 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noruzi M, Usefisaeidabadi R, Taghvaee Yazdi M. Identifying Organizational Empowering Dimensions of Employees with a Psychological Approach. RJMS 2022; 29 (8) :215-222
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7629-fa.html
نوروزی منوچهر، یوسفی سعیدآبادی رضا، تقوایی یزدی مریم. شناسایی ابعاد توانمندساز سازمانی کارکنان با رویکرد روانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (8) :215-222

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7629-fa.html


استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، rezayusefi2022@gmail.com
چکیده:   (771 مشاهده)
زمینه و هدف: رویکرد روانی از مؤلفه­های مؤثر بر مکانیزم­های توانمندساز سازمانی می­باشد؛ از این­رو، در این پژوهش سعی می­شود تا ابعاد توانمندساز سازمانی کارکنان با رویکرد روانی شناسایی گردد.
روش کار: روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان منتخب سازمان آموزش و پرورش استان مازندران با سابقه مدیریت و سیاست گذاری روش دلفی بود، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه شهرستان­های استان مازندران بود. در بخش کمی حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر تعیین شد. ابزار اندازه­گیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از ازمون فریدمن استفاده شده‌ است.
یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که از نظر اولویت بندی ابعاد توانمندساز سازمانی کارکنان به ترتیب زیر می­باشد. 1) تصمیم‌گیری 2) مهارت‌های شهروندی 3) ویژگی‌های فردی4) همکاری.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­توان بیان داشت که توانمندسازی کارکنان با توجه به رویکرد روانی می­تواند روش جدیدی باشد که به منظور افزایش بهره­وری از راه افزایش تعهد کارکنان به سازمان و برعکس مورد استفاده مدیران قرار ­گیرد و این شیوه ارزشمندی است که بین کنترل کامل مدیریت و آزادی عمل کارکنان توازن برقرار می­کند.
 
متن کامل [PDF 643 kb]   (250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb