Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، rezayusefi2022@gmail.com
چکیده: (767 مشاهده)
زمینه و هدف: رویکرد روانی از مؤلفههای مؤثر بر مکانیزمهای توانمندساز سازمانی میباشد؛ از اینرو، در این پژوهش سعی میشود تا ابعاد توانمندساز سازمانی کارکنان با رویکرد روانی شناسایی گردد.
روش کار: روش پژوهش آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان منتخب سازمان آموزش و پرورش استان مازندران با سابقه مدیریت و سیاست گذاری روش دلفی بود، حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه شهرستانهای استان مازندران بود. در بخش کمی حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 320 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از ازمون فریدمن استفاده شده است.
یافته ها: یافتهها نشان داد که از نظر اولویت بندی ابعاد توانمندساز سازمانی کارکنان به ترتیب زیر میباشد. 1) تصمیمگیری 2) مهارتهای شهروندی 3) ویژگیهای فردی4) همکاری.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که توانمندسازی کارکنان با توجه به رویکرد روانی میتواند روش جدیدی باشد که به منظور افزایش بهرهوری از راه افزایش تعهد کارکنان به سازمان و برعکس مورد استفاده مدیران قرار گیرد و این شیوه ارزشمندی است که بین کنترل کامل مدیریت و آزادی عمل کارکنان توازن برقرار میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی