Research code: A-10-6875-1
Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.241
Clinical trials code: 1234
toghyani A, rahmani J, keshtiaray N. A comparative study of the goals and contents of the 7th grade high school curriculum in Iran with the aim of identifying the differences and similarities of cognitive and metacognitive skills. RJMS 2023; 30 (6)
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7612-fa.html
طغیانی خوراسگانی امیر، رحمانی جهانبخش، کشتی آرای نرگس. مطالعه تطبیقی اهداف و محتویات برنامه درسی دوره متوسطه گروه ۷ و ایران با هدف شناسایی تفاوتها و شباهتهای مهارتهای شناختی و فراشناختی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6)
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7612-fa.html
واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، rahmani@khuisf.ac.ir
چکیده: (497 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی اهداف و محتویات برنامه درسی دوره متوسطه گروه ۷ و ایران با هدف شناسایی تفاوتها و شباهتهای مهارتهای شناختی و فراشناختی (تواناییهای فردی، جسمی، ادراکی و احساسی،تقویت اعتماد به نفس،شکوفائی خلاقیت و استعدادها) است که با کشور ایران جهت رسیدن به الگویی مناسب مقایسه شدهاند. الگوی مـورد اسـتفاده روش توافق وتفاوت جان استوارت میل است. در این پـژوهش شـباهتهـا و تفـاوتهـای عناصـر اهداف و محتوای برنامه درسی در کشورهای مذکور به منظور بهبود این دو مهم بررسـی و مقایسـه شـدهاند. نتـایج ایـن پـژوهش نشـان داد اهداف و محتوای برنامـۀ درسـی این کشورها اغلب تاکید بر حوزه های کار و اشتغال و به نوعی اقتصاد محور است. در صـورتی کـه در ایران بر این حوزه تاکید چندانی وجود ندارد و اگر چه بر تربیت دینی توجه دارد ولی علی رغم تاکیدات دین مبین اسلام در خصوص کار، خلا پرداختن به این مهم در اهداف و محتوای درسی احساس می شود که پیشنهاد می شود در این زمینه بازنگری لازم انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی