Research code: این مقاله برگرفته شده از رساله دکتری است.
Ethics code: IR.KUMS.REC.1400.214
Clinical trials code: این مقاله برگرفته شده از رساله دکتری است.
Safari H, Bahrainian S A, Ghanifar M H. Prevalence of Obsessive Compulsive Disorder among Recovered Hospitalized Patients with COVID-19 after Discharge and its Relationship with Socio-Economic Status. RJMS 2023; 29 (11) :124-135
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7540-fa.html
صفری حافظ، بحرینیان سیدعبدالمجید، غنی فر محمدحسن. شیوع اختلال وسواس فکری-عملی در بیماران بستری شده و بهبود یافته ی مبتلا به کووید-19 و رابطهی آن با وضعیت اجتماعی-اقتصادی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :124-135
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7540-fa.html
استاد، گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی،بیرجند، ایران ، majid.bahrainian@gmail.com
چکیده: (2313 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری کووید-19 و شیوع گسترده آن در جوامع باعث تغییرات زیادی در سبک زندگی و عادتهای بهداشتی و سلامتی افراد شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلال وسواس فکری-عملی در بیماران بستری شده و بهبود یافتهی مبتلا به کووید-19 و رابطهی آن با وضعیت اجتماعی-اقتصادی اجرا شده است.
روش کار: 479 نفر با سابقه بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-19 مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامههای وسواس فکری-عملی مادزلی(1977)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی قدرت نما (1392) و چک لیست محقق ساخته معیارهای تشخیصی اختلال وسواس فکری-عملی براساس DSM-5 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS 21 و اجرای آزمون کای دو و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی انجام شد.
یافته ها: میزان شیوع کلی اختلال وسواس فکری-عملی برابر 20/19درصد بود. جنسیت، سن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با ابتلا به اختلال رابطه معنیداری داشتند. اختلال وسواس فکری-عملی در زنان، گروههای سنی 38-18 و 58-38 و در افراد با وضعیت اجتماعی-اقتصادی خیلی بالا و بالا شیوع بیشتری داشت.
نتیجهگیری: میزان شیوع اختلال وسواس فکری-عملی در افرادی که وضعیت شدید و حاد ابتلا به کووید-19 را تجربه کردهاند و در بیمارستان بستری شدهاند، بالاتر از شیوع این اختلال در جمعیت عمومی است. میزان شیوع اختلال وسواس فکری-عملی در وضعیتهای مختلف اجتماعی-اقتصادی متفاوت است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی