Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Ganjeali F, Barekat G H, Hosseinpur M. Relationship between personal characteristics of faculty of medical universities with learning through e-learning. RJMS 2023; 29 (12) :171-178
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7536-fa.html
گنجعلی فهیمه، برکت غلامحسین، حسین پور محمد. رابطه ویژگیهای فردی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی با یادگیری از طریق آموزش الکترونیکی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (12) :171-178
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7536-fa.html
گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، V_data@yahoo.com
چکیده: (1113 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای سطح آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی امری مهم محسوب میشود، بنابراین پژوهش حاضر با هدف رابطه ویژگی های فردی هیئت علمی دانشگاههای علوم با یادگیری از طریق آموزش الکترونیکی انجام شده است.
روش کار: روش این تحقیق، از نوع توصیفی همبستگی بود. از لحاظ گردآوری اطلاعات روش توصیفی- میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل اساتید هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی خوزستان که تعداد 680 نفر هستند و روش نمونهگیری در این پژوهش با توجه به اینکه تعداد جمعیت آماری مشخص است از روش تصادفی ساده است. پرسشنامه تحقیق حاضر، شامل 7 شاخص اصلی و 32 گویه میباشد. روایی صوری محتوایی پرسشنامه پژوهش حاضر از اجماع نظر متخصصین و خبرگان براساس روش دلفی به دست آمده است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی نیز آمار توصیفی اساتید هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی استان خوزستان ارائه شده است و استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن است.
یافتهها: نتایج نشان داد ویژگیهای فردی هیئت علمی (جنسیت: 985/0، وضعیت تحصیلات: 652/0، سن: 432/0، سابقه شغلی: 501/0) با یادگیری از طریق آموزش الکترونیکی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و بین سابقه فعالیت در آموزش الکترونیکی با ضریب 125/0 و یادگیری از طریق آموزش الکترونیک رابطه معنادار وجود ندارد.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که بین ویژگی های فردی اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی با یادگیری از طریق آموزش الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد لذا تلاش برای دستیابی به ویژگیهای فردی بهینه در راستای آموزش امری مهم تلقی میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی