Research code: مقاله مستخرج از رساله دكتري است
Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1400.010
Clinical trials code: 0
Vafaeinezhad F, Koraei A, Pasha R. Comparison of the Effect of Premarital Education with Selection Method and Knowledge and El Sun's Approach on Communication Beliefs of Students' Fear of Marriage. RJMS 2022; 29 (10) :193-202
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7345-fa.html
وفائی نژاد فرشته، کرایی امین، پاشا رضا. مقایسه تاثیرآموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :193-202
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7345-fa.html
استادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، am.koraei@gmail.com
چکیده: (947 مشاهده)
زمینه و هدف: جوانان در آستانه ازدواج از یک ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل مربوط به آن رنج میبرند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود.
روش کار: تحقیق نیمهآزمایشی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. بدین منظور از بین دانشجویان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول 45 نفر به طور داوطلب به عنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به طور تصادفی به سه گروه آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی، رویکرد ال سون و کنترل تقسیم شده و بعد از تکمیل فرم رضایتنامه، پرسش نامههای باورهای ارتباطی آیدلسون واپشتاین (۱۹۸۲) و ترس از ازدواج ریچارد و همکاران(2007) را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس گروههای آزمایش 90 جلسه 90 دقیقهای مداخله مربوط به خود را دریافت کردند. در نهایت تمام آزمودنیها مجدداً پرسش نامهها را تکمیل کردند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای ارتباطی در سه مرحله تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین دو گروه تجربی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). از طرف دیگر مشخص شد بین پیشآزمون با پسآزمون (001/0=P) و پیشآزمون با پیگیری(001/0=P) تفاوت معنیداری وجود دارد، اما پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، استفاده از دو نوع مداخله جهت کاهش ترس از ازدواج به زوجین توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی