Research code: مقاله مستخرج از رساله دكتري است
Ethics code: IR.IAU.REC.1400.015
Clinical trials code: IR.IAU.REC.1400.015
Borzou S, Kazemi S, Rezaei A, Javidi H. The role of family communication model on adolescents' responsibility with the mediating role of self-efficacy and emotional regulation of secondary students. RJMS 2022; 29 (3) :145-156
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7333-fa.html
برزو شیوا، کاظمی سلطانعلی، رضایی آذرمیدخت، جاویدی حجتاله. نقش خانواده در شکل گیری مسئولیت پذیری: بررسی نقش واسطه گری نظم بخشی هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (3) :145-156
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7333-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Kazemi_edu@yahoo.com
چکیده: (923 مشاهده)
زمینه و هدف: مسئولیتپذیری مفهوم و اصطلاح مثبت و بسیار مهم است که با درک مستقل ان شخص از خویش و با مفهوم انتخاب رابطهی تنگاتنگ و مستقیم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نظمبخشی هیجانی در رابطهی الگوهای ارتباطی خانواده با مسئولیتپذیری انجام گردید.
روش کار: برای انجام تحقیق تحقیق توصیفی و همبستگی حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 نفر (163 پسر و 189 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، پرسشنامهی تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و پرسشنامه مسئولیتپذیری سروش (1390) توسط آزمودنیها تکمیل شد
یافتهها: نتایج نشان داد از بین سرکوب و ارزیابی مجدد شناختی؛ ارزیابی مجدد شناختی بین جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی با مسئولیتپذیری نقش واسطهگری معنادار دارد. ولیکن، سرکوبی نقش واسطهگری معنادار میان الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیتپذیری ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج میتوان بیان کرد که در جهتگیری گفتوشنود و همنوایی باید به فرزندان راهبردهای صحیح تنظیم هیجان آموزش داده شود تا نوجوانان قادر باشند که مسئولیتپذیری بیشتری را تجربه نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی