جلد 29، شماره 3 - ( 3-1401 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 156-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله مستخرج از رساله دكتري است
Ethics code: IR.IAU.REC.1400.015
Clinical trials code: IR.IAU.REC.1400.015

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borzou S, Kazemi S, Rezaei A, Javidi H. The role of family communication model on adolescents' responsibility with the mediating role of self-efficacy and emotional regulation of secondary students. RJMS 2022; 29 (3) :145-156
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7333-fa.html
برزو شیوا، کاظمی سلطانعلی، رضایی آذرمیدخت، جاویدی حجت‌اله. نقش خانواده در شکل‌ گیری مسئولیت‌ پذیری: بررسی نقش واسطه‌ گری نظم‌ بخشی هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (3) :145-156

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7333-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Kazemi_edu@yahoo.com
چکیده:   (923 مشاهده)
زمینه و هدف: مسئولیتپذیری مفهوم و اصطلاح مثبت و بسیار مهم است که با درک مستقل ان شخص از خویش و با مفهوم انتخاب رابطه‏ی تنگاتنگ و مستقیم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نظم‌بخشی‌ هیجانی در رابطه‏ی الگوهای ارتباطی خانواده با مسئولیت‏پذیری انجام گردید.
روش کار: برای انجام تحقیق تحقیق توصیفی و همبستگی حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین   دانش‏آموزان دوره‏ دوم متوسطه شهر شیراز  352 نفر (163 پسر و 189 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس  پرسشنامه‎های الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، پرسشنامه‏ی تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و پرسشنامه مسئولیت‏پذیری سروش (1390) توسط آزمودنی­ها تکمیل شد
یافته‌ها: نتایج نشان داد از بین سرکوب و ارزیابی مجدد شناختی؛ ارزیابی مجدد شناختی بین جهت‏گیری گفت‏وشنود و جهت‏گیری همنوایی با مسئولیت‎پذیری نقش واسطه‎گری معنادار دارد. ولیکن، سرکوبی نقش واسطه‏گری معنادار میان الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیت‎پذیری ندارد.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج می­توان بیان کرد که در جهت‏گیری گفت‏‎وشنود و همنوایی باید به فرزندان راهبردهای صحیح تنظیم هیجان آموزش داده شود تا نوجوانان قادر باشند که مسئولیت‏پذیری بیشتری را تجربه نمایند.
متن کامل [PDF 524 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb