جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 444-436 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 02
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani Badi A, Taghvaei D, Pirani Z. Predicting Learning Self-Regulation Based on Successful Emotional Adjustment and Intelligence. RJMS 2023; 29 (11) :436-444
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7260-fa.html
رحمانی بادی ابوالفضل، تقوایی داود، پیرانی ذبیح. پیش‌بینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس سازگاری هیجانی و هوش موفق. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :436-444

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7260-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده:   (442 مشاهده)
زمینه و هدف: خودتنظیمی یادگیری از مؤلفه­های مهم و اثرگذار تحصیلی دانش­آموزان میباشد که با عوامل روانشناختی در ارتباط است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودتنظیمی یادگیری با سازگاری هیجانی و هوش موفق در بین دانش آموزان می‌باشد.
روش کار: روش پژوهش از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه تهران بود که 456 نفر از آن­ها به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب گردیدند و از آن­ها خواسته شد که پرسشنامه­های خودتنظیمی یادگیری ریان و کانل (1989)، هوش موفق گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و سازگاری هیجانی رابیو و همکاران (2007) را تکمیل نمایند. از روش­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین سازگاری هیجانی با خودتنظیمی یادگیری (01/0 >p) و نیز هوش موفق با خودتنظیمی یادگیری رابطه معنی­داری وجود دارد (01/0 >p). همچنین نتایج نشان داد سازگاری هیجانی و هوش موفق به صورت مثبت و معنی­دار خودتنظیمی یادگیری را پیش بینی می­نمایند (001/0 =p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان بیان کرد که هر چقدر هوش موفق و سازگاری هیجانی بالاتر باشد خودتنظیمی یادگیری نیز بالاتر خواهد بود و به همین خاطر باید خاطرنشان کرد که والدین و مسئولین آموزشی و نظام تعلیم و تربیت جهت تقویت خودتنظیمی تحصیلی باید محیط‌های غنی برای تقویت این دو مولفه برای فراگیران  فراهم نمایند.
متن کامل [PDF 666 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb