جلد 28، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 28 شماره 12 صفحات 248-238 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 256875
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1400.060
Clinical trials code: 123656

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amir N, Akbari M, Yarahmadi Y, Godarzi M. The Direct and Indirect Effects of Parenting Self-Efficacy and Perceived Social support on Subjective Vitality of Mothers with Children with Autism Spectrum Disorder. RJMS 2022; 28 (12) :238-248
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7247-fa.html
امیر نسیم، اکبری مریم، یاراحمدی یحیی، گودرزی محمود. اثر مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی والدگری و حمایت اجتماعی ادراک‌ شده بر نشاط ذهنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (12) :238-248

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7247-fa.html


استادیارگروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، akbari1384@gmail.com
چکیده:   (1373 مشاهده)
زمینه و هدف: ادبیات تحقیق در ارتباط با اختلال طیف اتیسم بیان‌گر این موضوع است که تمرکز اصلی پژوهش‌‌ها تاکنون بیشتر بر افراد دارای اختلال متمرکز بوده است و به نیازسنجی برای مداخلات حمایتی و روان‌شناختی والدین به‌‌ویژه مادران کمتر توجه شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارامدی والدگری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر نشاط ذهنی با میانجی‌گری سخت رویی روان شناختی در مادران دارای کودک اختلال طیف اتیسم شهر تهران است.
روش کار: روش پژوهش، از نوع همبستگی و جامعه‌‌ی آماری، شامل کلیه‌‌ی مادران باسواد خواندن و نوشتن دارای کودک اختلال طیف اتیسم رده‌‌ی سنی 7 تا 18 سال شهر تهران است با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، تعداد 380مادر واجد شرایط که حداقل دارای یک فرزند با اختلال طیف اتیسم هستند، انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های نشاط ذهنی حالتی ریان و فردریک (1997)، خودکارآمدی والدگری دومکا و همکاران (1996)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمت، داهلم و فارلی (1998) و سخت رویی روان شناختی کوباسا (1982) پاسخ دادند.
یافته‌ها: یافته‌های به‌دست‌آمده‌، نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش با داده‌های گردآوری‌شده برازش مطلوب دارد و خودکارآمدی والدگری هم به صورت مستقیم و مثبت (306/0= β، 001/0=p) و هم به‌صورت غیرمستقیم باواسطه‌‌ی سخت رویی روانشناختی(037/0= β، 001/0=pونیز حمایت اجتماعی ادراک‌شده به‌صورت مستقیمو مثبت (094/0= β، 100/0=p) وهم به‌صورت غیرمستقیم به‌واسطه‌‌یسخت رویی روانشناختی (306/0= β، 001/0=p) بانشاط ذهنی مادران دارای کودک اختلال طیف اتیسم ارتباط دارند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های حمایتی روان‌شناختی نهادهای مسئول، به تدوین بسته‌های آموزشی واجرای دستورالعمل‌های مرتبط با آموزش و توانمندسازی مادران درزمینه‌‌یمتغیرهایبیان‌شده پرداخته شود.
 
متن کامل [PDF 1139 kb]   (398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb