Research code: 162341357
Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1399.117
Clinical trials code: 162341357
Najafi Khorramabad H, Jaervand H, Sadat Marashian F. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Sleep Quality, Academic Hope Anxiety Students' with Online Gambling Disorder with/ without Comorbidity of ADHD Disorder. RJMS 2023; 29 (11) :146-157
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7239-fa.html
نجفی خرم آباد حجت اله، جایروند حمدله، سادات مرعشیان فاطمه. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امیدتحصیلی، اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :146-157
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7239-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، Hamj6137@gmail.com
چکیده: (1245 مشاهده)
زمینه و هدف: استفاده زیاد از بازیهای اینترنتی منجر به اعتیاد و اختلالات روانی میگردد، لذا هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امید تحصیلی، اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی در شهرستان خرم آباد بود. تعداد نمونه 28 نفر بود که به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ (پونتز،2014)، ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (اسپرافکین، لانی، یونیتات و گادو، 1994)، امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، اضطراب (بک، 1988) و کیفیت خواب پترزبورگ (بویس و همکاران، 1989) و مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز استفاده شد. مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز طی 9 جلسه دو ساعته و هر هفته یک جلسه اجرا شد.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امید تحصیلی، اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی تأثیر دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت آموزش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند در کاهش نشانههای اختلال بازی اینترنتی و کاهش شدت اختلالات روانی مؤثر باشد. بنابراین با آموزش این مهارتهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتوان گامی مؤثر در جهت درمان دانشآموزان دارای اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبود با اختلال کم توجهی بیش فعالی برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی