جلد 28، شماره 8 - ( 8-1400 )                   جلد 28 شماره 8 صفحات 98-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.131
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehsani A, Sohrabi Esmrood F, Ghorban Jahromi R. The effect of mindfulness-based stress management intervention on students' self-efficacy and optimism. RJMS 2021; 28 (8) :90-98
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7169-fa.html
احسانی ابوالفضل، سهرابی اسمرود فرامرز، قربان جهرمی رضا. تأثیر مداخله کنترل استرس مبتنی بر ذهن‌ آگاهی بر خودکارآمدی و خوش ‌بینی دانش‌‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (8) :90-98

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7169-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، sohrabi@atu.ac.ir
چکیده:   (3780 مشاهده)
زمینه و هدف: کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی، فرایند ایجاد حالت‏های شناختی، ذهنی و عاطفی انعطاف‏پذیری است که می‏تواند در بهبود عوامل روانشناسی مؤثر باشد، بنابراین هدف از تحقیق حاضر تعیین اثربخشی آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان بود.
روش کار: در این مطالعه شبه آزمایشی، جامعه آماری شامل دانش‏آموزان دوره اول متوسطه شهر تهران در نیمسال اول سال ‏تحصیلی 98-1397 و والدین آنها بود که از این بین با توجه به نیمه آزمایشی بودن مطالعه تعداد 30 دانش‏آموز  به همراه والدینشان به روش نمونه‏گیری تصادفی به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که به دو گروه آزامایشی (تعداد= 15 نفر) و گروه کنترل (تعداد= 15 نفر) تقسیم شدند. آموزش کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی بر اساس بسته آموزشی کابات‏زین (1970) در 8 جلسه دو ساعته اجرا شد. ابزارهای گردآوری داده‏ها شامل پرسشنامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و نسخه تجدیدنظرشده آزمون جهت‏گیری زندگی اسچیر و همکاران (1994) بود. داده‏های به دست آمده به کمک آزمون t مستقل و t وابسته مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‏ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی در بهبود خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان تأثیر معناداری دارد به طوری که سطح خودکارآمدی و خوش‏بینی افزایش معناداری داشتند (05/0>p).
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‏توان این‏گونه نتیجه‏گیری نمود که بهبود خودکارآمدی و خوش‏بینی دانش‏آموزان نیاز به یادگیری مهارت‏های کنترل استرس مبتنی بر ذهن‏آگاهی در بین والدین دارد.
متن کامل [PDF 697 kb]   (581 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb