جلد 28، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 28 شماره 12 صفحات 96-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 256871
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1399.040
Clinical trials code: 123655

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khodabandeh R, Momeni K, Jadidi H, Akbari M. The Effectiveness of Intervention Based on Coping Strategies Model, Emotional Self-Regulation and Mindfulness on Music Performance Anxiety. RJMS 2022; 28 (12) :85-96
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7161-fa.html
خداداده راهین، مومنی خدامراد، جدیدی هوشنگ، اکبری مریم. اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل راهبردهای مقابله‌ای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی بر اضطراب عملکردی. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (12) :85-96

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7161-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، kh.momeni@razi.ac.ir
چکیده:   (2159 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب عملکرد موسیقی یک معضل بزرگ می‌باشد که تمام نوازندگان موسیقی با آن درگیر هستند و در سطوح بالا این اضطراب از اجرا جلوگیری می‌کند و یا حتی منجر به تأثیر در اجرا و یا حتی ترک صحنه و در مراتب بالاتر کنار گذاشتن نوازندگی و دل‌زدگی در شخص می‌شود؛ لذا هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل راهبردهای مقابله‌ای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی بر اضطراب عملکرد موسیقی بود.
روش­‌کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی نوازندگان موسیقی شهرستان کرمانشاه بودند که تعداد 30 نفر به‌صورت دردسترس به‌عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند که 15 نفر به‌عنوان گروه مداخله و 15 نفر گواه گمارش شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه استاندارد اضطراب عملکرد موسیقی کنی و همکاران (2004)، استفاده شد. پروتکل آموزشی مبتنی بر مدل در طی دوازده جلسه آموزشی حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی که شامل آموزش پروتکل های راهبردهای مقابله‌ای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی بر اضطراب عملکرد موسیقی انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه  مداخله آموزشی مستخرج از مدل بر اضطراب عملکرد موسیقی ، بر کاهش اضطراب عملکرد موسیقی در ابعاد خودارزیابی؛ عاطفه منفی و نشانه‌های موقعیت و ترس از ارزیابی منفی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. ، اما برنامه آموزشی مستخرج از مدل بر ابعاد کنترل ناپذیری و غیرقابل‌پیش‌بینی معنادار نبود.
نتیجه‌گیری: آشنایی با راهبردهای مقابله‌ای، خودتنظیمی هیجانی و ذهن آگاهی از طریق دوره‌های عملی (پکیج آموزشی) می‌تواند در پیشگیری و کنترل اضطراب عملکرد موسیقی در نوازندگان را به همراه داشته و زمینه بهبود عملکرد آنهارا به همراه داشته باشد.
متن کامل [PDF 1180 kb]   (475 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb