Research code: مقاله مستخرج از رساله دکنری است
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1400.018
Clinical trials code: 1
Ghasemi L, Ghazanfari A, Sharifi T, Ahmadi R. Checking Psychometric Properties Personality and Neuropsychological Coolidge Test in Iranian Students. RJMS 2022; 29 (1) :107-119
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7156-fa.html
قاسمی لیلی، غضنفری احمد، شریفی طیبه، احمدی رضا. بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون شخصیتی و عصب روانشناختی کولیج در دانش آموزان ایرانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (1) :107-119
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7156-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، aghazan5@yahoo.com
چکیده: (1412 مشاهده)
زمینه و هدف: پرسشنامه شخصیتی و عصب روانشناختی کولیج یک ابزار ارزیابی برای دانش آموزان در معرض خطر بیماریهای متعدد روانی را فراهم میکند. این مطالعه با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی آزمون شخصیتی و عصب روانشناختی کولیج دانش آموزان ایرانی صورت گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف از نوع توصیفی است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان در سنین 5 تا 17 سال در سال تحصیلی 1400-1399 میباشد که 1203 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای جهت گردآوری اطلاعات انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش حاضر، از هر 5 استان (مازندران، اصفهان، همدان، کرمان و شیراز) به تفکیک شهر و روستا)، از هر مقطع (پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) نمونه انتخاب شد و پرسشنامه شخصیتی و عصب روانشناختی که توسط کولیج در سال 2002 ساخته شده است و شامل 200 سؤال که بر پایه طیف لیکرت 4 درجهای نمرهگذاری شده در اختیار والدین دانش آموزان قرار داده شد. در نامه ضمن تشکر از والدین از آنها درخواست شد تا پرسشنامهها را در زمانی مناسب تکمیل نموده و همراه فرزندشان به مدرسه ارسال نمایند.
یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که اعتبار سازهای پرسشنامه در 50 عامل شناسایی شده با 200 گویه مورد تایید واقع شد. آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرهای مدل بیش از 7/0 میباشد و نشان از سازگاری درونی مدل اندازه گیری است و مقدار شاخص میانگین واریانس خروجی برای همه متغیرهای مدل بیش از 5/0 بوده و نشان از اعتبار همگرایی مدل اندازهگیری است. همچنین مقدار پایایی ترکیبی به دست آمده ابعاد بالاتر از 7/0 و در حد مناسب و قابل قبول میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی تائیدی مرتبه سه مدل اندازهگیری انعکاسی پرسشنامه شخصیتی و عصب روانشناختی کولیج ابزاری جامع جهت سنجش این رفتارها در بین دانش آموزان روایی یابی گردید. میتوان گفت 50 مؤلفه مذکور جهت سنجش در پژوهش حاضر میتوانند به نحو مطلوبی این رفتارها را در بین دانش آموزان اندازهگیری نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی