Research code: 17021409872005
Ethics code: 17021409872005
Clinical trials code: .
Yasini Z, Mirpour Shirkhoda S, Sarhadi M, Nasirizadehfarsani M. The Effect of Eight Weeks of Proprioceptive Exercise with Closed Eyes on Static and Dynamic Balance in Ballerina Teenage Girls in Tehran Province. RJMS 2023; 29 (12) :251-261
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7091-fa.html
یاسینی زهراسادات، میرپور شیرخدا شهین، سرحدی مونا، نصیری فارسانی مختار. تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی با چشمان بسته بر روی تعادل ایستا و پویا در دختران نوجوان بالرین در استان تهران. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (12) :251-261
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7091-fa.html
استادیار فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، nasiri.mokhtar@yahoo.com
چکیده: (1088 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات تعادلی با چشمان باز یا بسته بر روی تعادل ایستا و پویا در دختران نوجوان بالرین بود.
روش کار: تعداد 20 دختر بالرین در دامنه سنی 15-8 سال و سابقه بین 6 ماه تا 1 سال تمرین باله انتخاب شدند. این افراد به صورت هدفمند در دو گروه 10 نفره تمرینات تعادلی با چشمان بسته (تمرینات حس عمقی) و تمرینات تعادلی با چشمان باز قرار گرفتند. هر دو گروه علاوه بر تمرینات روتین باله به مدت 8 هفته و هفتهای 3 جلسه (30 دقیقه تا 1 ساعت) در تمرینات تعادلی شرکت کردند. 48 ساعت پس از پایان آخرین جلسه تمرینی در هر دو گروه، پسآزمون گرفته شد. برای اندازهگیری تعادل ایستا از آزمون لکلک و تعادل پویا از آزمون ستاره استفاده شد. از آزمونهای آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر، تیوابسته و تیمستقل برای بررسی دادهها استفاده شد. سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو نوع تمرین تعادل با چشم باز و بسته نسبت به پیشآزمون موجب بهبود تعادل ایستا و تعادل پویای پای برتر و غیربرتر شدند. تمرینات با چشم بسته موجب افزایش معنیدار تعادل ایستا نسبت به گروه تمرین با چشم باز شد (006/0 = p) اما در تعادل پویای پای برتر (122/0 = p) و غیربرتر (129/0 = p) تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج می توان گفت که هشت هفته تمرینات تعادلی با چشمان باز و بسته موجب بهبود تعادل در دختران بالرین نوجوان می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی ورزش