Research code: 2042145897006
Ethics code: IR.SSRI.REC.1400.1117
Clinical trials code: no
واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران، و استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، Khatibi83@yahoo.com
چکیده: (1392 مشاهده)
زمینه و هدف: اگرچه هواداری در ورزش قدمتی دیرینه دارد و باشگاههای کوچک و بزرگ فوتبال در سراسر جهان گاه تا بیش از یک قرن هوادارن متعصب خود را داشتهاند، اما شکلگیری فرهنگ هواداری پدیدهای به نسبت نوظهور است که شناخت کافی از آن وجود ندارد. هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه فرهنگ هواداری براساس عوامل روانی-اجتماعی میباشد که با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت.
روش کار: از طریق تکنیک نمونهگیری گلوله برفی و براساس مصاحبههای عمیق با 23 نفر از نخبگان علمی و اجرایی ورزش دادههای تحقیق جمعآوری شد و براساس نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد کلاسیک گلیزر، دادهها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: براساس یافتهها، مقوله های به نام های بازنمایی فرهنگ هواداری در فضای مجازی، بازنمایی فرهنگ هواداری در فضای مجازی، بازنمایی فرهنگ هواداری در کانون هواداران، بازنمایی فرهنگ هواداری در رسانه ملی، آموزش گری، بهره گیری از ویژگی های زبان شناختی فرهنگ فوتبال، فعالیت باشگاه ها و عوامل مدیریتی در زمره عوامل اجتماعی و مقوله های احترام گذاشتن به حق هوادار، رعایت موازین و اقدامات کنترلی، سالم سازی محیط ورزشگاه ها، جریان سازی و هدایت هیجانات در زمره عوامل روانی دسته بندی و استخراج شدند.
نتیجهگیری: با استفاده از اموزش افراد توسط رسانه های ملی و فضای مجازی و با بهره گیری از روانشناسان و متخصصان امر جهت هدایت و کنترل هیجانات هواداران و رعایت اقدامات کنترلی و مدیریتی و بهره گیری از ویژگی های زبان شناختی می توان فرهنگ هواداران را، توسعه و بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی