Research code: 148484850305512176321
Ethics code: IR.IAU.B.REC.1401.004
Clinical trials code: IR.IAU.KH.REC.1398.006
Nalchi M, Daraei M, Pourhosseini E. Analysis of the Components of the Conflict and Anger Control Model of the Managers of Medical Universities of Iran. RJMS 2022; 29 (6) :48-59
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6953-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران ، mehry_daraei@yahoo.com
چکیده: (1266 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض و خشم به عنوان جزئی اجتناب ناپذیر و لاینفک از زندگی سازمانی قلمداد میشود که به علل مختلف در سازمان رخ میدهد. راهحلها و استراتژیهای حل تعارض و خشم در سازمانها، بسیار متنوع بوده و هر یک دارای نقاط قوت و ضعف هستند. لذا، هدف از تحقیق حاضر، تبیین مدل تعارض و کنترل خشم در مدیران دانشگاههای علوم پزشکی ایران به روش کیفی میباشد.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر، خبرگان حوزه علوم پزشکی میباشند. نمونه آماری توسط نمونه گیری غیراحتمالی و در سه مرحله بدست آمد. ابزارهای پژوهش شامل مطالعات کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت سوالات باز (15 سوال) و پرسشنامه در طیف لیکرت 5 امتیازی است که از نتایج دو ابزار قبل استخراج گردید. روش تحقیق در این بخش، تکنیک دلفی است.
یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده از سه دور دلفی، 9 مولفه اصلی و 72 مولفه فرعی در نهایت به عنوان شاخصهای کننترل تعارض و خشم در دانشگاههای علوم پزشکی انتخاب شدند. مولفههای اصلی مدیریت تعارض عبارتند از: مذاکره، همکاری، استفاده از نظام پیشنهادات، اجتناب، رویارویی، نرمش و سازش، کنترل، تطبیقی و تغییر در روابط.
نتیجهگیری: مدیران سازمانها به ویژه دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای حل تعارض و خشم در سازمان، ابتدا شرایط و موقعیت و همچنین میزان شدت تعارض را سنجیده و از یکی از روشهای حل تعارض استفاده نمایند. روشهایی که با سازش و نرمش هستند برای مشکل تعارض بیشتر توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی