جلد 29، شماره 6 - ( 6-1401 )                   جلد 29 شماره 6 صفحات 59-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 148484850305512176321
Ethics code: IR.IAU.B.REC.1401.004
Clinical trials code: IR.IAU.KH.REC.1398.006

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nalchi M, Daraei M, Pourhosseini E. Analysis of the Components of the Conflict and Anger Control Model of the Managers of Medical Universities of Iran. RJMS 2022; 29 (6) :48-59
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6953-fa.html
نعل چی معصومه، دارایی مهری، پورحسینی ابراهیم. تبیین مدل تعارض و کنترل خشم در مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (6) :48-59

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6953-fa.html


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران ، mehry_daraei@yahoo.com
چکیده:   (945 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض و خشم به عنوان جزئی اجتناب ناپذیر و لاینفک از زندگی سازمانی قلمداد می‌شود که به علل مختلف در سازمان رخ می­دهد. راه‌حل‌ها و استراتژی‌های حل تعارض و خشم در سازمان­ها، بسیار متنوع بوده و هر یک دارای نقاط قوت و ضعف هستند. لذا، هدف از تحقیق حاضر، تبیین مدل تعارض و کنترل خشم در مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران به روش کیفی می­باشد.
روش کار: مطالعه حاضر از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری در پژوهش حاضر، خبرگان حوزه علوم پزشکی می­باشند. نمونه آماری توسط نمونه گیری غیراحتمالی و در سه مرحله بدست آمد. ابزارهای پژوهش شامل مطالعات کتابخانه­ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت سوالات باز (15 سوال) و پرسشنامه در طیف لیکرت 5 امتیازی است که از نتایج دو ابزار قبل استخراج گردید. روش تحقیق در این بخش، تکنیک دلفی است.
یافته­ها: بر اساس نتایج بدست آمده از سه دور دلفی، 9 مولفه اصلی و 72 مولفه فرعی در نهایت به عنوان شاخص­های کننترل تعارض و خشم در دانشگاه­های علوم پزشکی انتخاب شدند. مولفه­های اصلی مدیریت تعارض عبارتند از: مذاکره، همکاری، استفاده از نظام پیشنهادات، اجتناب، رویارویی، نرمش و سازش، کنترل، تطبیقی و تغییر در روابط.
نتیجه‌گیری: مدیران سازمان­ها به ویژه دانشگاه­های علوم پزشکی کشور برای حل تعارض و خشم در سازمان، ابتدا شرایط و موقعیت و همچنین میزان شدت تعارض را سنجیده و از یکی از روش­های حل تعارض استفاده نمایند. روش­هایی که با سازش و نرمش هستند برای مشکل تعارض بیشتر توصیه می­شود.
متن کامل [PDF 682 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb