Research code: 705139020304313150041
Ethics code: 1
Clinical trials code: 1
Keramati M, Mohammadi A, Haghighat S. The Effect of Play Therapy on Psychological Adjustment, Effective Communication with Others and Individual Abilities of Preschool Children. RJMS 2022; 29 (8) :109-118
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6870-fa.html
کرامتی میسره، محمدی اکبر، حقیقت سارا. تاثیر بازی درمانی بر سازگاری روانی، ارتباط موثر با دیگران و تواناییهای فردی کودکان پیش دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (8) :109-118
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6870-fa.html
استادیار روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران ، mohammadi.akbar@iaugarmsar.ac.ir
چکیده: (1367 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهمترین دورههای تحصیلی دوره پیشدبستانی است؛ زیرا در این دوره کودکان با بسیاری از مهارتهای شناختی، اجتماعی و قوانین و هنجارهای اجتماعی آشنا میشوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر تاثیر بازی درمانی بر سازگاری روانی، ارتباط موثر با دیگران و تواناییهای فردی کودکان پیش دبستانی شهر تهران بود.
روش کار: پژوهش نیمه آزمایشی حاضر، از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام کودکان پیشدبستانی 6 منطقه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها با روش نمونهگیری در دسترس 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی اکرز (1992) استفاده شد. شرکتکنندگان گروه آزمایش در 10 جلسه و هر جلسه به مدت 25 دقیقه بسته بازی درمانی را دریافت کردند و در این مدت برای گروه کنترل هیچگونه برنامه بازی آموزشی ارائه نشد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که در دو گروه کنترل و آزمایش در متغیرهای ارتباط مؤثر (001/0>P، 2/134=F)، سازگاری روانی (001/0>P، 8/69=F)، تواناییهای فردی (001/0>P، 4/159=F)، تفاوت معنیداری داشتند. همچنین اثر متغیر کنترل (پیشآزمون) در هر چهار متغیر معنیدار بود.
نتیجهگیری: میتوان گفت بازی درمانی بر رشد سازگاری روانی، ارتباط موثر با دیگران و توانایی های فردی کودکان کودکان پیشدبستانی مؤثر است. لذا باید در دوره تحصیل این گروه سنی، بازیهای آموزشی بیشتر موردتوجه متولیان برنامهریزی در سطح کلان و در سطح خرد مربیان قرار بگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی