جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 115-102 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MAZUMS..REC.1399.7872

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebian F, Azimi lolaty H. A Study of Procrastination and Related Psychosocial Factors among Medical Students: A Narrative Review Article. RJMS 2022; 29 (10) :102-115
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6868-fa.html
طالبیان فاطمه، عظیمی لولتی حمیده. بررسی اهمال‌کاری و عوامل روانی- اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی: یک مقاله مروری روایتی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :102-115

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6868-fa.html


دانشیار، گروه روان پرستاری، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری-|پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، azimihamideh@gmail.com
چکیده:   (860 مشاهده)
زمینه و هدف: اهمال‌کاری تحصیلی علاوه بر مشکل کنترل زمانی فرآیند پیچیده‌ای از مؤلفه‌های هیجانی شناختی و رفتاری را در بر می‌گیرد. این مقاله با هدف مروری بر میزان  اهمال‌کاری و عوامل روانی اجتماعی مرتبط با آن در میان دانشجویان علوم پزشکی  انجام شد.
روش کار: این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 1399 با جستجوی در بانک‌های اطلاعاتی Google Scholar، SID، Iranmedex، Magiran، Medline، Science Direct، Scopus، ProQuest و با استفاده از کلمات کلیدی "اهمال‌کاری، دانشجو، علوم پزشکی" و معادل انگلیسی آن‌ها  "medical science، Procastination، student" انجام شد. در نتیجه جستجو 57 مقاله در بازه زمانی 2010 تا2020  یافت شد و در انتها 20  مقاله توصیفی تحلیلی مناسب برای مرور انتخاب شدند.
یافته‌ها: این مطالعه مروری نشان داد، شیوع  اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته دندانپزشکی بیشتر است و عواملی همچون خودتنظیمی، خودکارآمدی، خوش‌بینی، اعتیاد به اینترنت، علاقه‌مندی به رشته، جهت‌گیری هدفمند، انگیزه، سبک‌های منفی فرزندپروری، بهبود تقسیم زمان، مهارت مطالعه، پیشرفت تحصیلی، کمال‌گرایی، عزت نفس، ذهن آگاهی، فرسودگی تحصیلی، هوش هیجانی، اختلالات روانی (خلقی)، استرس، اضطراب، خوش‌بینی، طرح‌واره‌های ناکارآمد و سلامت روان با اهمال‌کاری مرتبط می‌باشد. هریک از متغیرهای نامبرده شده در دو طبقه، عوامل روانی و عوامل اجتماعی دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر و پیامدهای اهمال‌کاری تحصیلی بر دانشجویان توصیه می‌شود، استراتژی‌های آموزشی در جهت کاهش اهمال‌کاری تحصیلی به‌ خصوص در دانشجویان ساکن خوابگاه تدوین شود تا از پیشرفت تحصیلی و کاآی حرفه ای بهتری برخوردار شوند.
 
متن کامل [PDF 727 kb]   (222 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb