جلد 29، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 29 شماره 1 صفحات 106-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.YAZD.REC.1399.050
Ethics code: IR.YAZD.REC.1399.050
Clinical trials code: IR.YAZD.REC.1399.050

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadi H, Ayatizade Tafti F, Keavanloo F. Effectiveness of Psychological Intervention Based on Mindfulness Model on Athletes" Competitive Anxiety Levels and Self-confidence. RJMS 2022; 29 (1) :96-106
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6843-fa.html
صمدی حسین، آیتی زاده تفتی فرحناز، کیوانلو فهیمه. اثربخشی مداخله روانشناختی مبتنی بر مدل ذهن آگاهی بر سطوح اضطراب رقابتی و اعتماد به نفس ورزشکاران. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (1) :96-106

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6843-fa.html


استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایرانشهر، ایرانشهر، ایران ، Fahimeh.keayvanloo@gmail.com
چکیده:   (1489 مشاهده)
زمینه و هدف: بیشتر ورزشکاران در طول عمر ورزشی خود با موقعیت­های مختلف اضطراب زا و فشار روانی مواجه می شوند که اغلب پیامدهای مضر روانی و تخریب عملکرد و در نهایت، کناره گیری از ورزش را به همراه دارد. اخیرا شیوه­های جدید موج سوم روان درمانی به عنوان یک بسته آموزشی- درمانی جدید در مطالعات زیادی توسط روانشناسان ورزشی مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش بررسی اثربخشی شش هفته مداخله مبتنی بر ذهن­آگاهی بر اعتماد به نفس، اضطراب شناختی و جسمانی و اعتماد به نفس تیراندازان نوجوان بود.
روش کار: طرح آزمایش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری پژوهش شامل ورزشکاران نوجوان مرد تیرانداز بود. بدین منظور 17 تیرانداز حرفه­ای مرد به طور تصادفی در دو گروه آموزش راهبردهای ذهن­آگاهی و کنترل قرار گرفتند. مداخله گروه­ آزمایش شامل شش جلسه تمرینات ذهن آگاهی و تکلیف خانگی روزانه بود و از پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی-2 (CSAI-2) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده­های بدست آمده با روش آماری، شاپیرو- ویلک، لوین و تحلیل کواریانس یک‎سویه و نرم افزار SPSS 21 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله روانشناختی مبتنی بر مدل ذهن آگاهی منجر به کاهش اضطراب شناختی و افزایش اعتماد به ‌نفس در گروه مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی گردید. با این ‌وجود در متغیر اضطراب جسمانی تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده نشد (05/0P≥).
نتیجه‌گیری: یافته­های پژوهش پیشنهاد می­کند تمرین مهارت­های روانشناختی مبتنی بر مدل ذهن­آگاهی می­تواند در کاهش اضطراب شناختی و افزایش اعتماد به نفس ورزشکاران نوجوان مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 526 kb]   (435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb