جلد 28، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 28 شماره 12 صفحات 105-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yosefi S Z, Heidari S, Hassanzadeh R. Investigating the Relation between Life Skills and Parents 'Psychological Control with Children's Academic Anxiety. RJMS 2022; 28 (12) :97-105
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6769-fa.html
یوسفی سیده زهرا، حیدری شعبان، حسن زاده رمضان. بررسی رابطه میزان برخورداری از مهارت‌های زندگی و کنترل روان‌شناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (12) :97-105

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6769-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Shaban.haydari17@yahoo.com
چکیده:   (1573 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل درون فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اضطراب اثرگذار هستند و افزایش اضطراب تأثیر منفی بر پیامدهای تحصیلی دانش آموزان دارد. بنابراین هدف مطالعه رابطه بین مهارت‌های زندگی و کنترل روان‌شناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان می‌باشد.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی، شامل کلیه دانشجویان متأهل دارای فرزند نوجوان در رشته روانشناسی بود که در سال تحصیلی 400-1399 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مشغول به تحصیل بودند و نمونه آماری مطالعه با استفاده از جدول کرجسی مورگان به تعداد 123 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای به دست آمد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد اضطراب امتحان ساراسون (1957)، مهارت‌های زندگی سازمان جهانی بهداشت (1994) و کنترل روان‌شناختی والدین سوننز و همکاران (۲۰۱۰) استفاده گردید. از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته ها: یافته‌ها نشان دادند بین خرده مقیاس‌های کنترل روانشناختی و مهارت‌های زندگی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (001/0 =p
نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که بین مهارت‌های زندگی و کنترل روان‌شناختی والدین با اضطراب تحصیلی فرزندان در دانشجویان متأهل دارای فرزند نوجوان رابطه وجود دارد، بنابراین لازم است والدین از شیوه­های آموزش مهارت­های زندگی و کنترل روان­شناختی در شیوه فرزندپروری آگاهی یافته و موجب کاهش اضطراب تحصیلی فرزندان­شان شوند.

 
متن کامل [PDF 483 kb]   (337 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb