دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، Kh.makrani@chmail.ir
چکیده: (3016 مشاهده)
زمینه و هدف: شخصیت یکی از مهمترین سازههای مطالعاتی در رفتار سازمانی میباشد که میتواند نقش اساسی در پیشبینی رفتار انسانها داشته باشد، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین ویژگی شخصیتی هیجانپذیری مدیران شرکتها و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها میباشد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش، مدیران کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. تعداد نمونه آماری با روش کوکران 184 نفر تعین شد و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش از نوع کاربردی و پسرخدادی است. مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها دارای دارای پنج بعد مسئولیتهای جامعه و کشور مسئولیتهای زیست محیطی، مسئولیتهای محیط کار، مسئولیتهای بازار و صنعت، راهبری و فرآیندهای درون سازمانی میباشد. گردآوری دادههای ویژگی شخصیتی هیجانپذیری مدیران با استفاده از پرسشنامه ویژگیهای شخصیت هگزاکو و دادههای مسئولیتپذیری اجتماعی با استفاده از چک لیست مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت که توسط پژوهشگر تهیه شده است، صورت گرفت. دادههای اخیر از گزارش فعالیت سالانه هیات مدیره شرکتها استخراج گردید. در پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smart pls3 و SPSS 24 انجام گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که ویژگی شخصیتی هیجانپذیری مدیران با کلیه ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها ارتباط معناداری دارد.
نتیجهگیری: مدیران با ویژگی شخصیتی هیجانپذیری به دنبال منافع گروههای مختلف افراد درگیر با شرکت میباشند و مسئولیت اجتماعی در قبال عموم افراد جامعه، کارکنان، محیط زیست و بازار محصولات شرکت در اولویت برنامههای شرکت قرار خواهد گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی