Research code: 1-85/sh-m
Ethics code: 85/sh-m
Clinical trials code: 1-8/sh-m-1
Zeinali S, Torkfar A, Jamshidain L, Mirhossini S M A. Investigating the Effective Factors on Improving The Social-Psychological Adjustment of Students in Sport Environments in The Post-Corona. RJMS 2022; 29 (4) :49-57
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6638-fa.html
زینلی سیروس، ترک فر احمد، جمشیدیان لیلا، میرحسینی سیدمحمدعلی. بررسی عوامل موثر بر بهبود سازگاری اجتماعی-روانی دانش آموزان در محیط های ورزشی در دوران پساکرونا. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (4) :49-57
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6638-fa.html
دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه ازاد اسلامی، شیراز، ایران ، pejooohesh@gmail.com
چکیده: (5366 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مشکلات موجود در میان دانش آموزان ورزشکار، عدم سازگاری آنان با محیطهای ورزشی است. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود سازگاری اجتماعی-روانی دانش آموزان در محیطهای ورزشی در دوران پساکرونا بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش و در بخش کمی شامل تمامی دانش آموزان ورزشکار پسر دبیرستانهای شهر شیراز بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای نیمهساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته تشکیل شده از خروجی بخش کیفی بود. این پرسشنامه دارای 28 سوال بود که روایی محتوایی، روایی سوری و پایایی مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در بخش کیفی و از آزمون آماری معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل شناسایی شده در قالب 5 دسته عوامل انگیزشی، فرهنگی، اقتصادی، فردی و بهداشتی-محیطی دستهبندی شدند. همچنین مشخص شد که در میان عوامل شناسایی شده، عوامل انگیزشی بیشترین تأثیر را بر بهبود سازگاری اجتماعی دانشآموزان در محیطهای ورزشی در دوران پساکرونا دارند.
نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده تأثیر کرونا بر شرایط روحی دانشآموزان بوده و به نظر میرسد انگیزه آنها را بیشتر تحت تأثیر قرار میدهد که به برنامهریزی منظم جهت کاهش آثار منفی کرونا نیاز است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی