جلد 29، شماره 4 - ( 4-1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 57-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1-85/sh-m
Ethics code: 85/sh-m
Clinical trials code: 1-8/sh-m-1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeinali S, Torkfar A, Jamshidain L, Mirhossini S M A. Investigating the Effective Factors on Improving The Social-Psychological Adjustment of Students in Sport Environments in The Post-Corona. RJMS 2022; 29 (4) :49-57
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6638-fa.html
زینلی سیروس، ترک فر احمد، جمشیدیان لیلا، میرحسینی سیدمحمدعلی. بررسی عوامل موثر بر بهبود سازگاری اجتماعی-روانی دانش آموزان در محیط های ورزشی در دوران پساکرونا. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (4) :49-57

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6638-fa.html


دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه ازاد اسلامی، شیراز، ایران ، pejooohesh@gmail.com
چکیده:   (5116 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مشکلات موجود در میان دانش آموزان ورزشکار، عدم سازگاری آنان با محیط‌های ورزشی است. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود سازگاری اجتماعی-روانی دانش آموزان در محیط‌های ورزشی در دوران پساکرونا بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری داده­ها آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل افراد آگاه به موضوع پژوهش و در بخش کمی شامل تمامی دانش آموزان ورزشکار پسر دبیرستان­های شهر شیراز بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه­های نیمه­ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته­ تشکیل شده از خروجی بخش کیفی بود. این پرسشنامه دارای 28 سوال بود که روایی محتوایی، روایی سوری و پایایی مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در بخش کیفی و از آزمون آماری معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که عوامل شناسایی شده در قالب 5 دسته عوامل انگیزشی، فرهنگی، اقتصادی، فردی و بهداشتی-محیطی دسته­بندی شدند. همچنین مشخص شد که در میان عوامل شناسایی شده، عوامل انگیزشی بیشترین تأثیر را بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش­آموزان در محیط‌های ورزشی در دوران پساکرونا دارند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان دهنده تأثیر کرونا بر شرایط روحی دانش­آموزان بوده و به نظر می­رسد انگیزه آن‌ها را بیشتر تحت تأثیر قرار می­دهد که به برنامه­ریزی منظم جهت کاهش آثار منفی کرونا نیاز است.
متن کامل [PDF 493 kb]   (1441 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb