Research code: 10421302962008
Ethics code: IR.IAU.MSHD.REC.1398.216
Clinical trials code: 0
sadeghi Ordoubadi A, Bagherzadeh Golmakani Z, Amiri M, Mansouri A. Comparison of cognitive- behavioral therapy with transdiagnostic treatment on the clinical syndrome and distress tolerance of students. RJMS 2020; 27 (10) :1-13
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6287-fa.html
صادقی اردوبادی آفرین، باقرزاده گلمکانی زهرا، امیری مهدی، منصوری احمد. مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (10) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6287-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ، Z.golmakan@gmail.com
چکیده: (2732 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل متعددی سلامت روان دانشجویان را بهعنوان آیندهسازان و نیروهای برگزیده کشور به خطر میاندازد. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی– رفتاری با درمان فراتشخیصی بر نشانگان بالینی و تحمل آشفتگی دانشجویان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد بودند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. پس از اجرای پیشآزمون، گروههای آزمایش درمان شناختی- رفتاری(فری 2007) و درمان فراتشخیصی(بارلو 2011) قرار گرفتند و سپس پسآزمون و پیگیری انجام شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس افسردگی اضطراب استرس لاویبوند و لاویبوند و مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر بود. دادهها با نرمافزار SPSS و تحلیل واریانس با ارزیابی مکرر تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمره نشانگان بالینی گروههای فراتشخیصی و شناختی- رفتاری با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). همچنین بین میانگین نمره نشانگان بالینی گروه فراتشخیصی و شناختی- رفتاری تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p). بررسی متغیر تحمل آشفتگی نشان داد که بین گروههای فراتشخیصی و شناختی با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>p)، اما بین میانگین نمره تحمل آشفتگی گروه فراتشخیصی و شناختی رفتاری تفاوت معنادار وجود ندارد (05/0<p).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برای کاهش نشانگان بالینی و افزایش تحمل آشفتگی دانشجویان میتوان از درمان شناختی- رفتاری و درمان فراتشخیصی استفاده نمود. همچنین برای کاهش نشانگان بالینی بهتر است از درمان فراتشخیصی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اعصاب و روان