جلد 27، شماره 7 - ( 7-1399 )                   جلد 27 شماره 7 صفحات 175-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: -------
Ethics code: ------

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezayi S. Developing and determine the effectiveness of Adlerian puppet therapy intervention program on modifying empathy skills of high functional Autistic children (HFA). RJMS 2020; 27 (7) :165-175
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6166-fa.html
رضایی سعید. طراحی و تعیین اثر بخشی برنامه بازی درمانی آدلری از طریق عروسک، بر مهارت‌های همدلی کودکان اتیستیک عملکرد بالا. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (7) :165-175

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6166-fa.html


دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، rezayi.saeed10@gmail.com
چکیده:   (2358 مشاهده)
زمینه و هدف: بیشتر مطالعات در خصوص اختلال اتیسم و افراد مبتلا به اختلال اتیسم، نقص در مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی آنها بوده است. براساس نتایج بسیاری از مطالعات انجام شده یکی از مشخص‌ترین ویژگی کودکان با اختلال اتیسم، نقص در مهارت‌های ارتباطی است و لازمه مهارت‌های ارتباطی اجتماعی، مهارت‌های همدلی است از این‌رو پژوهش حاضر با هدف طراحی و تعیین اثر بخشی برنامه مداخله‌ای بازی درمانی آدلری از طریق عروسک، بر رشد مهارت‌های همدلی کودکان با اختلال اتیسم عملکرد بالا انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می‌باشد. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان اتیستیک با عملکرد بالا مراکز بهزیستی تهران در سال ۹۹-۹۸ می‌باشند. از بین کل جامعه هدف تعداد۲۰ نفر از مرکز توانبخشی دوم آوریل به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (۱۰ نفر) وکنترل (۱۰ نفر) جایگزین شدند. برنامه مداخله‌ای به مدت ۱۵ جلسه درطول دو ماه به گروه آزمایش آموزش داده شد. از پرسشنامه بهره همدلی یانگ، برای گرداوری اطلاعات استفاده شد. داده‌های بدست آمده با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج بدست آمده از تحلیل داده‌ها نشان داد که بازی درمانی آدلری بطور معناداری (05/0=α) موجب بهبود مهارت‌های همدلی کودکان اتیستیک گروه آزمایش شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به تفاوت معنی‌دار بین گروه‌های آزمایش و کنترل می‌توان از بازی درمانی آدلری به مثابه روش درمانی موثری برای بهبود مهارت‌های همدلی در موقعیت‌های بالینی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 734 kb]   (1109 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی روانی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb