جلد 27، شماره 3 - ( 3-1399 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Forouzesh M, Barzegar A, Ghadipasha M, Valiyari S, Khademi A. Epidemiologic study of fatality caused by motorcycle accidents in Tehran province during 2011-2016. RJMS 2020; 27 (3) :19-26
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6034-fa.html
فروزش مهدی، برزگر عبدالرزاق، قادی پاشا مسعود، ولی یاری سمیرا، خادمی علی. بررسی اپیدمیولوژیک مرگ و میر ناشی از تصادفات موتور سیکلت در استان تهران طی سال‌های 1390 تا 1395. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (3) :19-26

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6034-fa.html


سازمان پزشکی قانونی کشور ، masoudghadipasha@gmail.com
چکیده:   (2157 مشاهده)
زمینه و هدف: موتورسواری یکی از دلایل عمده سوانح ترافیکی در جاده­ها محسوب می­شود و موتورسواران به عنوان آسیب پذیرترین کاربران جاده محسوب می­شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژی مرگ­ و میر ناشی از تصادفات موتورسیکلت در استان تهران انجام شد.
روش­ کار: در این مطالعه مقطعی اطلاعات کلیه مرگ­های مرتبط با تصادفات موتور سیکلت درطی سال­های 1390 تا 1395 با همکاری سازمان پزشکی قانونی جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام شد.
یافته­ ها: از 2098 مورد فوت شده در تصادفات موتورسیکلت، 8/95 درصد مرد و 2/4 درصد زن بودند. میانگین سنی در متوفیان 7/17±9/28 سال با بیشترین فراوانی در گروه سنی 18 تا 24 سال (6/30 درصد) بود. مهم ترین علت نهایی منجر به فوت ضربه به سر (1/64 درصد) بود. از نظر وضعیت متوفی، 7/73 درصد از متوفیان راننده و 6/22 درصد ترک نشین بودند. بالاترین میزان مرگ و میر در افرادی با تحصیلات زیر دیپلم (8/62 درصد)­ و دارای شغل آزاد (2/38 درصد) مشاهده شد. مکانسیم عمده تصادفات موتورسیکلت ناشی از برخورد با وسایل نقلیه در حال حرکت (6/76 درصد) بود. بیشترین موارد تصادف در مناطق درون شهری (80 درصد) رخ داده بود و اکثر متوفیان در بیمارستان فوت نمودند.
نتیجه­ گیری: با توجه به میزان بالای مرگ­ و میر در مردان، سنین جوانی، افراد با تحصیلات پایین، جاده­های درون شهری و همچنین این مطلب که ضربه به سر علت مرگ اکثر متوفیان را تشکیل می­داد اقدامات پیشگیرانه مناسب جهت کاهش تصادفات موتورسیکلت ضروری به نظر می­رسد.
متن کامل [PDF 956 kb]   (813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb