Research code: 54011923117013
Ethics code: 54011923117013
Sharifi M, Ebrahimpour G, Fatehizadeh Khosh baten M. Quality of Life, Craving Beliefs, and Psychological Well-being in Methadone Patients: The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Program. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6014-fa.html
شریفی مهدی، ابراهیم پور قدسیه، فاتحی زاده خوش باطن میلاد. کیفیت زندگی، عقاید وسوسهانگیز و بهزیستی روانشناختی در بیماران مصرفکننده متادون: اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6014-fa.html
کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران ، mehdisharifi273@gmail.com
چکیده: (905 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلالهای مصرف مواد و پیامدهای ناخوشایند آن از مهمترین مشکلات سلامت عمومی در جهان امروز برشمرده میشود که کلیه سیستمهای اجتماعی از جمله خانواده، جامعه و همچنین خود فرد از آن تاثیر میپذیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی، عقاید وسوسهانگیز و بهزیستی روان شناختی بیماران مصرفکننده متادون بود.
روش کار: در یک طرح کارآزمایی بالینی با گروه کنترل، از کلیه افراد مصرفکننده متادون مراجعه کننده به کلینکهای ترک اعتیاد واقع در شهر گرگان (150 نفر)، 30 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. سپس شرکت کنندگان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. قبل از مداخله و پس از آن، مقیاس کیفیت زندگی واروشربون (1992)، بهزیستی روانشناختی کارو ریف (1989) و عقاید وسوسهانگیز رایت و بک (1993) جهت سنجش عملکرد آزمودنیها در هر یک از متغیرها استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید.
یافته ها: پس از کنترل اثرات پیش آزمون، برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهناگاهی موجب کاهش عقاید وسوسهانگیز و بهبود بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردید.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج، با آموزش تکنیکهای ذهنآگاهی میتوان عقاید وسوسهانگیز مصرفکنندگان متادون را کاهش و بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی